Top 20 meest geliefde christelijke liederen

De liederen ‘Ga met God’, ‘Abba, Vader’ en ‘Ik zal er zijn’ zijn de drie meest geliefde liederen binnen de Protestantse Kerk in Nederland, zo blijkt uit het recent uitgevoerde liederenonderzoek van de Protestantse Kerk.

Welke liederen worden het liefst gezongen en beluisterd binnen de Protestantse Kerk in Nederland? Die vraag stond centraal in het liederenonderzoek van de Protestantse Kerk, waarin ook werd gevraagd naar liedbundels, muzikale begeleiding en de rol van muziek in de eredienst. Ruim duizend leden deden aan het onderzoek mee. Zaterdag 12 februari zijn in een extra lange uitzending van tv-programma Petrus in het land de tien meest geliefde liederen te horen (17.10 uur, KRO-NCRV, NPO2).

Een diverse lijst

De twintig meest geliefde liederen zijn afkomstig uit verschillende zangbundels, van het Liedboek 2013 tot de Psalmberijming 1773 en Opwekking. Ze geven zo een mooie dwarsdoorsnede van de breedte van de Protestantse Kerk. Het lied ‘Ga met God’ werd door maar liefst één op de zes deelnemers als favoriete lied aangemerkt. Eén op de zeven deelnemers koos een variant van Psalm 42 als favoriete lied ('t Hijgend hert, der jacht ontkomen / Evenals een moede hinde / Als een hert dat verlangt naar water).

De top 20 liederen ziet er als volgt uit:

1. Ga met God en Hij zal met je zijn
  2. Abba, Vader, U alleen
  3. Ik zal er zijn (Hoe wonderlijk mooi)
  4. ’k Stel mijn vertrouwen
  5. De steppe zal bloeien
  6. Aan U behoort, o Heer der heren
  7. De zon komt op, maakt de morgen wakker (Tienduizend redenen)
  8. Licht dat ons aanstoot in de morgen
  9. Wat de toekomst brengen moge
  10. U zij de glorie, opgestane Heer
  11. t Hijgend hert, der jacht ontkomen