Pinksteren in de open lucht

Al meer dan twintig jaar houdt PG De Stroom in Moordrecht-Gouderak de Pinksterdienst in de open lucht. De dienst heeft altijd een feestelijk tintje.

De openluchtdienst met Pinksteren is al meer dan twintig jaar een goede gewoonte in de Protestantse Gemeente De Stroom in Moordrecht-Gouderak. De zaterdag ervoor valt de beslissing: wordt er regen voorspeld, dan is de dienst ín de kerk, als het zonnetje schijnt is-ie in het park.

Samen met de predikant, de diaconie, de man van de techniek en het kostersteam zorgt koster Bert van Straten dat alles op rolletjes loopt. Op pinkstermorgen is het team al vroeg in de weer. “We zetten alle stoelen in het gras, zorgen dat de band kan spelen en plaatsen een tafel voor het antependium”, vertelt Van Straten. “Met sommige dingen moet je creatief zijn: een tuinfakkel dient als paaskaars.”

De dienst start om 11.00 uur. Meestal komen er zo’n 150 mensen, ook van buiten de kerk. Van Straten vindt het mooi dat voorbijgangers soms zomaar verbaasd op een bankje gaan zitten kijken. “Ze beleven zo toch wat mee.” De dienst heeft altijd een feestelijk tintje, passend bij het thema. “Soms laten we duiven los, of ballonnen. We hebben ook eens een champagnefontein gemaakt.”

Na afloop is er koffie, thee en limonade, met soms een verrassing. “Vorig jaar hadden we bij de plaatselijke snackbar ‘vlammetjes’ besteld: hete snacks die én lekker zijn én ons nog eens stilzetten bij het vuur van Pinksteren.”

De koster hoopt dat dit buitenfeestje van de kerk een traditie blijft. “We willen graag zichtbaar zijn in de buurt, en het is Jezus’ opdracht om het evangelie verder te brengen. Wat is er mooier dan met Pinksteren, de geboortedag van de kerk, zomaar tegen een kerkdienst aan te lopen?”

Tekst: Tineke van der Stok | Beeld: Protestantse Gemeente De Stroom in Moordrecht-Gouderak