De vakantie als bezinningsmoment

De meest verkwikkende vakantie-ervaring krijg je volgens Annemarie van den Berg als je helemaal niets hoeft.

Het lijkt een open deur van jewelste: de vakantie als bezinningsmoment. Ja, duh … Natuurlijk is de vakantie om uit te rusten en dus is het automatisch ook een moment voor bezinning. Je stapt immers tijdelijk uit de maalstroom van studie, werk en allerlei verplichtingen. Rust en bezinning volgen dan toch vanzelf?

Eh … nee. Het ligt nog helemaal niet zo voor de hand dat je in je vakantie ook echt tot bezinnen komt. Hoe dat komt? Het kan zijn dat je tot de laatste dag voor vertrek hartstikke druk bent met afronden van werk, de koffers pakken en je huis een beetje toonbaar achterlaten. Met al die drukte en vermoeidheid nog in je hoofd en lijf reis je vervolgens bekaf naar je vakantiebestemming. Dan pas merk je vaak hoe moe je bent. Herkenbaar?

Relax nu!

We hebben soms het idee dat we zodra we vakantie hebben, een knopje in kunnen drukken: relax nu! Maar zo gaat dat helaas niet. Joke Hermsen schrijft in haar kenmerkende poëtische stijl: ‘Pas in rusttoestand, in het interval tussen twee handelingen, kunnen we tot bezinning en reflectie komen.’ (uit: Stil de tijd) Dus nee, je kunt niet ‘hup’ van het een in het ander … Er is een interval nodig.

Rustig afbouwen

Om in een toestand van rust te komen, helpt het om rustig af te bouwen met je werk en bezigheden voordat je vakantie start. En als je dan vakantie hebt, is het helemaal niet erg als je de eerste dagen nog onrust ervaart in je hoofd. Sterker nog, dat is heel normaal. Het kost even tijd om in een andere modus te komen. Neem daar dan ook de tijd voor. Want als je je vakantie ook helemaal volstouwt met uitjes, dan blijf je natuurlijk doorhollen, zelfs al vind je het hartstikke leuk wat je doet.

Gun je hoofd, je lijf én je hart tijd voor even niks.

Tijd voor niks

Gun je hoofd, je lijf én je hart tijd voor even niks. Een interval. Als alle stof is neergedaald, komt er misschien ruimte voor nieuwe ideeën, voor een stukje reflectie op je leven: doe ik wat ik wil doen? Wat gaat goed, wat minder? Waar zou ik de komende tijd aan willen werken? Welke hobby wil ik misschien weer oppakken? Hoe besteed ik mijn tijd en ben ik daar gelukkig mee? Welke sluimerende dromen heb ik, en kan ik misschien stapjes zetten om hiermee aan de slag te gaan?

Verkwikkende vakantie

Misschien komen die gedachten helemaal niet, en ben je gewoon heerlijk in het hier en nu met een boek voor de tent. Ook dat is helemaal prima. De meest verkwikkende vakantie-ervaring krijg je volgens mij als je helemaal niets hoeft. Dus laat die teugels lekker vieren … Zo’n vakantie gun ik jou, en mezelf.