7x wandelen

Zin om de wandelschoenen aan te trekken? Petrus tipt zeven routes langs religieuze plekken.

Ons Kloosterpad, Brabant

Wie in is voor een uitdaging, trekt zijn wandelschoenen aan voor een route langs vijftig (deels voormalige) kloosters en abdijen in Brabant. Je kunt het 330 kilometer lange kloosterpad afleggen in vijftien losse etappes, of van klooster naar klooster wandelen. In een aantal kloosters kun je zelfs overnachten.

onskloosterpad.nl

Religieus Amsterdam, Noord-Holland

Amsterdam was eeuwenlang een door en door religieuze stad. Zonder de vele religieuze gebouwen zou onze hoofdstad er heel anders uitzien. Een wandeling van 4,5 kilometer voert je langs kerken, kapellen en kloosters. De route staat op de app Komoot, maar je kunt ook een privérondleiding boeken via het Stadswandelkantoor.

stadswandelkantoor.nl/religieus

Klooster Claercamppad, Friesland

De Friese waddendelta is de perfecte plek om tot jezelf te komen. Deze pelgrimstocht langs Waddenzee, Lauwersmeer, pelgrimsstad Dokkum en stille Friese terpdorpjes met kerkjes stond op de longlist voor Wandelroute van het Jaar 2023. Na dertien etappes van 15 tot 25 kilometer eindig je in Sint Jabik, startpunt van de aanlooproute naar Santiago de Compostela.

visitwadden.nl

Kerkenpad Van Heloma toe Holtinge, Drenthe

Kerkenpaden zijn oude wandelpaden. Als er geen gewone weg was, liepen kerkgangers op zondag door velden en polders richting het godshuis. Nog altijd zijn dit prachtige weggetjes om te bewandelen. Ook bij Havelte vind je een kerkenpad. Je passeert twee hunebedden, heide, zandverstuivingen en de Havelterberg.

mooisteroutes.nl

Wandelroute E3 Mesch, Limburg

Het schilderachtige Mesch ligt in het puntje van Zuid-Limburg, tegen de Belgische grens. In het dorp staat een van de oudste kerken van Nederland, met een schip uit de negende eeuw. Een heuvelachtige route van 5,5 kilometer laat je het dorp en de omgeving zien.

visitzuidlimburg.nl

Wegen met Zegen

Wegen met Zegen telt elf etappes door het Betuwse land, variërend van een kleine 12 tot ruim 17 kilometer. Je kunt de route achter elkaar afleggen met verschillende tussenstops, zoals B&B’s. Op wegenmetzegen.nl/route/overnachtingen vind je per plaats een aantal adressen aan de route. Ook kun je bij mensen thuis slapen. Bij aanschaf van het pelgrimsdagboek op wegenmetzegen.nl/winkel ontvang je een link naar deze adressen. Lees hier het verslag van Petrus-redacteur Janet van Dijk.

wegenmetzegen.nl/route

Van kerk naar kerk langs de waddenkust, Groningen

Samen met de Stichting Alde Fryske Tsjerken is de organisatie Oude Groninger Kerken druk bezig met het ontwikkelen van een meerdaagse wandelroute van kerk naar kerk langs de prachtige waddenkust. Tijdens je tocht kun je in sommige kerken overnachten. Hou de website in de gaten!

groningerkerken.nl

Word gratis abonnee

Petrus gratis in de brievenbus?