12 christelijke festivals in 2024

Opwekking en New Wine ken je misschien al, maar er zijn nog veel meer christelijke festivals. Van feestelijke weekenden vol muziek en inspiratie tot kleinschalige bijeenkomsten met bezinning en verdieping, er voor ieder wat wils. Van Zeeland tot Zeewolde: vind hier jouw favoriete christelijke festival in 2024.

1. Festival Pasen: Graceland PaasNacht, Zeewolde

De meeste christelijke festivals zijn pas later dit jaar, maar als je niet kunt wachten kun je met Pasen al naar de Graceland PaasNacht. 's Avonds schuif je met andere festivalgangers aan het diner en daarna is het tijd om de longen uit je lijf te zingen, het vuur uit je sloffen te dansen en je slaapzak uit te rollen voor het filmscherm. Slapen of wakker blijven: de keuze is aan jou, maar zodra het licht wordt is het tijd om het nieuwe leven te vieren met een ochtendwandeling champagneontbijt en een morning rave.
gracelandfestival.nl

2. Soul Survivor Festival, Loenen aan de Vecht

Verlang jij naar God? Of is er van dat verlangen op dit moment even niets te merken? Het maakt niet uit, je bent welkom op het Soul Survivor Festival. Honderden jongeren komen van 26-30 april naar Loenen aan de Vecht om God te zoeken en te ontmoeten.
soulsurvivor.nl

3. Strandheem Festival Hemelvaart, Opende

Op de grens van Friesland en Groningen vindt in het hemelvaartsweekend (9-12 mei) het vierdaagse Strandheem Festival plaats. Van openluchtdiensten in de jaren zeventig groeide Strandheem uit tot een festival voor duizenden bezoekers. Met gezinsdiensten, kinder- en worshipconcerten, optredens, workshops en seminars.
strandheemfestival.nl

4. Pinksterconferentie Opwekking, Biddinghuizen

Het evenemententerrein van Walibi Holland wordt tijdens het pinksterweekend (17-20 mei) voor de 54e keer omgetoverd tot het grootste christelijke festival van Nederland. Het thema van de Pinksterconferentie is ‘Dichterbij’.
pinksterconferentie.nl

5. Kleinschalig pinksterfestival Amazing Grace, Onstwedde

Vind je Opwekking te massaal? Dan kun je Pinksteren (17-20 mei) vieren op dit kleinschalige, christelijke gezinsfestival op vakantiepark De Sikkenberg bij Stadskanaal. Op het podium staan bekende namen als InSalvation, The Bowery, Matthijn Buwalda & band en ELINE & band.
gospelfestivalonstwedde.nl

6. Pinksterfestival Pinksterfeest316, Wijnjewoude

Ook in Friesland kun je tijdens Pinksteren (17-20 mei) terecht voor christelijk festival. Er is een afwisselend programma voor kinderen, tieners, jongeren en volwassenen.
pinksterfeest316.nl

7. Zomerconferentie New Wine, Liempde

Kamperen op een landgoed, met een zomerpodium, foodtrucks, boekentent en zesduizend christenen: dat is een kleine samenvatting van Zomerconferentie New Wine (20-26 juli). Wil je niet blijven slapen, dan kun je ook losse tickets kopen voor een dag vol muziek, theater, samenkomsten en workshops.
zomerconferentie.new-wine.nl

8. Oecumenisch festival Keiland, Terschelling

Tijdens dit oecumenische festival in hartje zomer (28 juli-3 augustus) geniet je een week lang van kunstzinnige workshops, gebedsvieringen én vrije tijd om het eiland te verkennen. Voor kinderen en tieners is er een apart programma.
keiland.nl

9. Upgrade Festival, Kapelle

Aanbidding, ontmoeting en inspiratie: daarvoor ben je aan het juiste adres bij het Upgrade Festival. Op 16-18 augustus kun je net buiten het Zeeuwse Kapelle kamperen en luisteren naar artiesten en sprekers. Maak het niet te laat tijdens de Silent Disco, anders mis je het gebedsmoment en de samenkomst op zondag.
upgradefestival.nl

10. Graceland Festival, Zeewolde

Scoutinglandgoed Zeewolde is van 15-18 augustus de thuisbasis van Graceland. In muziek, kunst en lezingen worden onderwerpen aangesneden als klimaat, eenzaamheid, seks, armoede, christelijke spiritualiteit en (mentale) gezondheid. Het jaarthema ‘Heel de tijd’ nodigt je uit om op zoek te gaan naar jouw plek in deze tijd.
gracelandfestival.nl

11. Kloosterfestival, Diepenveen

Twee keer per jaar, in augustus en december, zijn twintigers en dertigers welkom op het Kloosterfestival. In Klooster Nieuw Sion leef je drie dagen lang op het ritme van het getijdengebed en maak je kennis met het kloosterleven. Naast stilte en rust is er livemuziek, kloosterbier en veel gezelligheid.
nieuwsion.nl

bezoekers op het kloosterfestival nieuw sion
Foto: Nieuw Sion/Jan Buitinga

12. Christelijk Inspiratiefestival, Terschelling

In oktober maak je in kerken, bos en duinen van Terschelling kennis met vernieuwende initiatieven rond kerk-zijn, geloof en zingeving. Van stiltewandeling tot theater, van kloosterkerkdienst tot workshop over digitale middelen: op het waddeneiland vind je volop inspiratie voor jouw gemeente.
inspiratiefestival-terschelling.nl

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Foto: Marita Joosse