Wegen met Zegen in de Betuwe

In de Betuwe is een pelgrimsroute uitgezet. Deze ‘Wegen met Zegen’ voert langs meer dan 40 kerken en kapellen. De eerste etappe start in Nijmegen. Een tocht vanuit de drukte van het winkelende publiek naar de rust van het dorp Oosterhout.

Wegen met Zegen

Wegen met Zegen telt elf etappes door het Betuwse land, variërend van een kleine 12 tot ruim 17 kilometer. Bekijk ze op wegenmetzegen.nl/route. Je kunt de route achter elkaar afleggen met verschillende tussenstops, zoals B&B’s. Op wegenmetzegen.nl/route/overnachtingen vind je per plaats een aantal adressen aan de route. Ook kun je bij mensen thuis slapen. Bij aanschaf van het pelgrimsdagboek op wegenmetzegen.nl/winkel ontvang je een link naar deze adressen.

Eerste etappe

De eerste van elf etappes van Wegen met Zegen, een pelgrimsroute in de Over-Betuwe tussen Arnhem en Nijmegen, telt 11 kilometer en begint in de binnenstad van Nijmegen. De route belooft dat je al wandelend op diverse manieren inspiratie op kunt doen door wat je onderweg ziet en ervaart.

Rijke historie

Het startpunt van de route is de Antonius van Paduakerk aan de Groesbeekseweg. Het is de eerste van maar liefst 43 kerken en kapellen op de route waarvan deze etappe er al 10 biedt. De informatie bij de verschillende highlights in het wandelboekje is uitgebreid. Je kunt die beter voor of na de wandeling lezen. Wat een rijke historie ligt hier verzameld in de binnenstad van Nijmegen!

Het initiatief

Wegen met Zegen is een initiatief van de protestantse gemeente en de rooms-katholieke parochie in Nijmegen die al langer zoeken naar nieuwe manieren om bij te dragen aan zingeving en verdieping. “Misschien heeft het kerkgebouw als de belangrijkste plek om je geloof te voeden en te beleven zijn langste tijd gehad”, zegt Wilma Hartogsveld, predikant en pionier van de Vierplek in Nijmegen-Noord op de website wegenmetzegen.nl. “Maar dat wil niet zeggen dat het geloof niet meer relevant is.” De pelgrimsroute kan volgens haar een manier zijn om weer dichter bij jezelf, bij anderen en bij wat je gelooft en beweegt te komen.

Pelgrimgevoel

De binnenstad van Nijmegen is bijna te druk voor het ‘pelgrimgevoel’. Dat wordt beter zodra je de Waal oversteekt. Op de verschillende bruggen ervaar je de ruimte als je uitkijkt op de enorme wolkenpartijen, de uiterwaarden, de weilanden en natuurlijk het water. Hier komt ook de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend naar boven, waarvan de verschillende monumenten en plaquettes in de stad al een voorproefje waren. Zo zie je vanaf de loopbrug Zaligebrug, de brug De Oversteek die een eerbetoon wil zijn voor 48 Amerikanen die omkwamen bij de oversteek van de Waal.

Eindpunt

Door het ‘nieuwe Nijmegen’ en via landgoed Oosterhout gaat de route naar het eindpunt, de Sint Leonarduskerk in Oosterhout. De volgende etappes bevatten meer herinneringen aan oorlogsleed, zo laat de website weten. Maar ook oude landweggetjes, boomgaarden, kastelen en vergezichten.

Win het Pelgrimsdagboek

Maak kans op één van de twee exemplaren van het pelgrimspakket: een wandelboek, een ketting, een pen en een pelgrimsinspiratieboek met verdiepende teksten, uitnodigingen tot zelfreflectie en ruimte om te schrijven. Loot mee via petrus.protestantsekerk.nl/win

Elke week de nieuwste gebeden in je inbox

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief