11x kloosters in Nederland voor stilte en retraite

Heb je behoefte aan een moment van stilte en bezinning? Misschien is een verblijf in een klooster iets voor je. Dit geeft je de kans om stil te staan en tot jezelf te komen. In dit artikel vind je elf kloosters in Nederland waar je welkom bent voor een retraite of een kort bezoek.

1. Zusters van Denekamp, Denekamp

Op een paar kilometer van de Duitse grens wonen 41 zusters in Klooster Denekamp, opgericht in 1875. Meerdere keren per jaar ben je welkom voor een retraite, waarin je bijvoorbeeld op zoek gaat naar sporen van vrede in de Bijbel, of leert om biddend te luisteren.
>> zustersvandenekamp.nl

2. Abdij Koningshoeven, Berkel-Enschot

Even afstand nemen van je drukke, dagelijkse leven en in plaats daarvan leven op het ritme en in de sobere levensstijl van de monniken. Dat kan tijdens een verblijf van minimaal twee dagen in Abdij Koningshoeven. De abdij ligt aan het Kloosterpad, dat zo’n vijftig Brabantse kloosters met elkaar verbindt.
>> koningshoeven.nl/gastenhuis

3. De Spil, Maarssen

In het midden van Nederland vind je Retraitecentrum De Spil. Je bent hier doordeweeks welkom voor een individuele retraite. De Spil biedt op vaste tijden maaltijden en gebeden, verder kies je zelf hoe je je tijd besteedt. Begeleiding is altijd aanwezig.
>> retraitecentrum.nl

4. Kloosterwelle, Noordwelle

Je onttrekken aan de waan van de dag, een tripje naar je innerlijke wereld en een reset voor jezelf. Zo omschrijft Kloosterwelle een retraitedag in het kort. Het programma duurt van ’s morgens acht tot ’s avonds acht, en is gericht op spiritueel zelfonderzoek en geestelijke oefening.
>> kloosterwelle.nl

5. Klooster Nieuw Sion, Diepenveen

Nieuw Sion is een nieuw oecumenisch klooster met oude wortels. Naast vaste programma’s, zoals dagelijkse getijdengebeden en meditaties, biedt het klooster diverse retraites, zoals een weekend Geloof & Wetenschap, begeleid door een filosoof en een hoogleraar. Ook kun je individueel terecht in het gastenhuis.
>> nieuwsion.nl

6. Klooster Wittem, Wittem

In de Kloosterkerk kun je elke eerste en derde woensdagavond van de maand aanschuiven voor een meditatie. Een groepje van zo’n tien personen mediteert over een vooraf voorbereide impuls. Na de meditatie is er ruimte voor uitwisseling van ervaringen. Daarnaast organiseert het klooster tweemaal per jaar een meditatie-oasedag.
>> kloosterwittem.nl/maandelijksemeditatie

7. Dominicanenklooster, Huissen

Geïnteresseerd in de mystieke wereld van de orthodox-christelijke kunst? Tijdens de terugkerende midweek ‘Iconen schilderen’ in het Dominicanenklooster in Huissen leer je je eigen icoon te maken. De leiding is in handen van de enthousiaste Bulgaarse iconenschilder Martin Mandaliev.
>> kloosterhuissen.nl/programmas

8. Chemin Neuf, Oosterhout

In de Sint-Paulusabdij in Oosterhout kun je in één zaterdag je eigen bier brouwen volgens de eeuwenoude traditie van de monniken. Naast het brouwen (en proeven!) krijg je een rondleiding door de abdij, doet je mee aan het middaggebed en lunch je samen met de kloostergemeenschap.
>> chemin-neuf.nl

9. St. Adelbertabdij, Egmond

Durft je het aan, twee etmalen in volledige stilte? Ervaar wat het met je doet om het dagritme van de benedictijnse monniken te volgen tijdens een stilteretraite in de Abdij van Egmond. Je bent in totaal vier dagen in het gastenhuis van de abdij.
>> abdijvanegmond.nl

10. Stadsklooster, Groningen

Ook al telt de stad Groningen geen traditionele stadskloosters meer, toch is in 2015 het getijdengebed in de stad teruggekeerd. Van maandag tot en met zaterdag is er om 17.30 uur in de Lutherse Kerk een korte viering met liederen, een psalm, een bijbeltekst en tien minuten stilte.
>> stadskloostergroningen.nl

11. Nijkleaster-Westerwert, Jorwerd

De monumentale boerderij Westerhûs, enkele kilometers buiten Jorwert, is de afgelopen jaren omgebouwd tot een modern klooster. Je bent van harte welkom om tijdens een weekend- of weekretraite mee te leven in een vast kloosterritme van bidden en werken, verstillen en wandelen, ontmoeting en plezier. Woon je in de buurt? Sluit dan eens aan bij de wekelijkse 'kleasterkuier' op woensdagochtend.
>> nijkleaster.frl

Beeld: Abdij Koningshoeven