Praten over levensvragen bij LUX

Twintigers en dertigers praten met elkaar over belangrijke levensvragen bij pioniersplek LUX in Den Haag. Pionier Rik Zwalua: “Voor jonge mensen is de drempel van het fysieke kerkgebouw hoog. Wij brengen de kerk naar hen toe.”

Wat geeft je leven betekenis? Welke rol speelt geloof in je dagelijks leven? Over dit soort vragen praten twintigers en dertigers bij LUX in Den Haag. “Eeuwenoude vragen die er nog steeds toe doen”, stelt teamlid Reitse Keizer. LUX is een pioniersplek: een nieuwe vorm van kerk-zijn, bedoeld om mensen te bereiken die anders niet in de kerk komen. Nederland telt inmiddels zo’n 250 pioniersplekken binnen de Protestantse Kerk.

Zoeken naar houvast

Met verschillende activiteiten – van masterclasses en boekbesprekingen tot workshops en meditatiemomenten – nodigt LUX jonge mensen uit om samen te zoeken naar antwoorden op belangrijke levensvragen. Er is ruimte voor ieders opvatting en inbreng.
Tijdens tafelgesprekken, in kleine groepen van vijf tot acht personen, gaat het over ieders zoektocht. Wat geeft jou kracht, en waar vinden anderen houvast, rust en kracht? Wat kun je leren van Jezus over wat goed en waar is? Reitse: “Het mooie aan LUX is dat je verschillende mensen tegenkomt. Gelovig en niet-gelovig. Zij die kritische vragen stellen en zij die graag wat doorkauwen. Mensen met Haagse roots en nieuwkomers in de stad. Iedereen is welkom.”

Hoge drempel

“Vier jaar geleden startten we met LUX, als onderdeel van het missionaire programma van de Bethlehemkerk in Den Haag”, vertelt pionier Rik Zwalua. “We wilden graag iets opzetten voor twintigers en dertigers die net zijn gestart op de arbeidsmarkt. Zij werken hier vooral voor ministeries en grote multinationals. De drempel van de kerk is voor deze groep vaak te hoog. We dachten: als we het nu eens omdraaien en de kerk naar de mensen brengen?” Zo begon LUX, in het begin vooral met bijeenkomsten in cafés en op evenementenlocaties.

‘Het mooie is dat je zoveel verschillende mensen tegenkomt’

Andere wereld

In coronatijd werden creatieve oplossingen bedacht om het contact te onderhouden. “In het begin konden we niet veel”, herinnert Rik Zwalua zich. “Al snel schakelden we over op het digitale pad. Toen hebben we een podcast gemaakt over de vraag: ‘Waar word je gelukkig van?’ We zagen corona ook als een periode om jezelf grote vragen te stellen, omdat het leven echt even werd stilgezet.”
De podcast kreeg twintig afleveringen, die breed werden gedeeld in de netwerken van de jonge mensen. “Allemaal mensen die we nog niet kenden”, vervolgt Rik. “Gaaf dat zo nog meer mensen van LUX hoorden!”
Tegenwoordig worden de bijeenkomsten van LUX gehouden in een historisch kerkgebouw in de binnenstad van Den Haag. Dat was even wennen voor veel jonge mensen: je stapt letterlijk een andere wereld binnen. Maar, zo ervaart Rik: “Als de entourage op orde is en je je taal afstemt op de leefwereld van jongeren, dan kan er heel veel.”

Mysterieuze manier

De voortdurende verrassing is wat Rik het mooist vindt aan het pionierswerk. “Ik geloof dat God heel verrassend werkt, soms op een wat mysterieuze of verborgen manier. In ieder geval niet zoals ik het verwacht had.” Hij noemt een jonge vrouw met wie hij in gesprek raakte. “Ze kwam naar onze vieringen en raakte geïnteresseerd. Na persoonlijke gesprekken ontstond bij haar de wens om gedoopt te worden. Dat is afgelopen zomer gebeurd, in de zee bij Den Haag. Het is zo mooi dat wij een schakeltje konden zijn in haar weg naar persoonlijk geloof.”

Zwalua onderstreept het belang van het missionaire werk. “Het is belangrijk dat we mensen vrijspelen om dit werk vorm te geven. Een pioniersplek heb je niet in twee jaar tijd van de grond getild. Eerst moet je behoorlijk investeren in het bouwen van relaties. Dat is een zaak van lange adem. Het kost tijd, ruimte en vertrouwen om het evangelie binnen te laten komen bij jonge mensen. Bij LUX ervaren we dat er dan veel mooie dingen ontstaan!”

Naar buiten met je kerk

Op zo’n 250 plekken in Nederland zijn de afgelopen jaren nieuwe geloofsgemeenschappen ontstaan. Online kun je inspiratie opdoen om ook met jouw kerk meer ‘naar buiten’ te gaan.
protestantsekerk.nl/pionieren

Word gratis abonnee

Petrus gratis in de brievenbus?

Tekst: Tekst: Tineke van der Stok | Beeld: Tom van den Dool