Pinksteren: Verbonden door de Geest

Iedereen ontvangt de heilige Geest als individu. Maar nog belangrijker is dat de Geest ons als gemeenschap verbindt, vertelt ds. René de Reuver.

In het een-na-laatste hoofdstuk van Johannes gebeurt iets wat ook wel ‘Klein Pinksteren’ wordt genoemd. Jezus verschijnt na zijn opstanding aan de leerlingen en wenst hun vrede. En dan blaast Hij over hen heen en zegt: “Ontvang de heilige Geest.”

Maar daar eindigt het Johannesevangelie nog niet. In de verzen die volgen, lees je dat Tomas er tijdens deze gebeurtenis niet bij was. Hij vindt het maar moeilijk te geloven dat de anderen Jezus hebben gezien. Daarom verschijnt Jezus een week later nóg een keer, als Tomas er wel is. Prachtig: de eenling doet er blijkbaar toe. Speciaal voor Tomas komt Jezus nog een keer terug. En opnieuw zegt Hij dan: “Vrede zij met jullie.”

Elk individu doet ertoe, aan ieder van ons wordt de heilige Geest geschonken. Maar wat tegelijkertijd óók opvalt: Jezus spreekt in meervoud. “Vrede zij met jullie.” Hij had ook naar Tomas’ huis kunnen gaan om hem in zijn eentje te ontmoeten, maar dat doet Hij niet. Hij komt opnieuw naar de leerlingen als zij als groep bij elkaar zijn. En door zijn woorden verbindt Hij hen door de Geest met elkaar tot een gemeenschap.

De valkuil van individualisme

Het kan een valkuil van protestanten zijn om het geloof heel individueel te beleven. In de protestantse traditie ligt veel nadruk op het persoonlijke geloof, en dat is ook belangrijk. Maar de keerzijde daarvan is dat protestanten het soms lastig vinden om ruimte te ervaren voor andere geloofsbelevingen of -opvattingen. Als protestant is het belangrijk om je te realiseren dat geen enkele kerk, geen enkele gelovige, het geheimenis van het geloof in zijn of haar eentje kan vatten. Daar heb je anderen bij nodig. Daar heb je de wereldkerk bij nodig.

De Geest is aan ons allemaal gegeven om ons met God te verbinden, maar ook om ons met elkaar te verbinden. De uitdaging is dus om altijd open te staan voor de ander, ook als die anders gelooft of denkt dan jijzelf. God gaat met die ander net zo goed een weg als met ons. Het vraagt een zekere bescheidenheid: laten we niet te snel denken dat wij de waarheid in pacht hebben.

Eén in Christus

In het geloof zijn mensen niet verbonden door een directe bloedband of door vriendschap, maar door het geloof in God. Die band met elkaar loopt via Hem. In Lied 970 wordt dat heel mooi verwoord:

Vlammen zijn er vele,
één is het licht,
licht van Jezus Christus,
vlammen zijn er vele,
één is het licht,
wij zijn één in Christus.

Waar de Geest is, worden mensen aangesproken en met elkaar verbonden. Het pinksterfeest is het feest van samen kerk-zijn. Het is een uitnodiging om mee te gaan in de pelgrimsstoet van gelovigen van alle tijden en plaatsen. Om samen te getuigen van geloof, hoop en liefde – elk met eigen inbreng en gaven.

Een gezegend pinksterfeest!