Ik zie het echt voor me, het koor dat voor in de kerk staat te swingen en de zingende dominee die de gemeente vraagt om een instemmend amen. Een kerkzaal vol elektriciteit omdat er verwachting is, opstandige vreugde. We kunnen in onze kerken best wat van deze doorleefde hoop gebruiken.
Gospelzangeres Tasha Cobbs Leonard mag wat mij betreft dan ook vandaag nog in onze kerk komen zingen. Haar stem klinkt krachtig, doorleefd en vol ‘soul’. De zangeres kwam dit jaar met haar debuutalbum op de proppen en op deze plaat staat het nummer ‘Church’ dat ze met niemand minder dan John Legend ten gehore brengt. Je weet wel, die man die in 2013 met het liefdesliedje ‘All of me’ wereldberoemd werd.
Kind aan huis in het huis van de Heer
Voor de mensen die het niet weten. De jonge John Legend was net als Tasha al kind aan huis in het huis van de Heer. De zanger kreeg de muziek met de paplepel ingegoten in de pinksterkerk waar het podium een tweede thuis was voor de familie. Zijn opa was de dominee van de pinksterkerk in Springfield, Ohio, zijn oma speelde op het orgel, zijn moeder was de koordirigent en zijn vader roffelde op de trommels.
‘I just grew up around a family full of folks who loved to sing and loved to sing about Jesus, and we were together all the time.’
Kerk als springplank naar de wereld
Legend is niet de enige artiest die leerde zingen in de kerk, Aretha Franklin zette de kerk van haar vader in Detroit op zijn kop met haar aanbiddingsmuziek. Marvin Gaye zong als jochie van 4 al in het gospelkoor van zijn papa, en de kleine Ed Sheeran was een koorknaap in zijn kerk in Suffolk. En je zou het misschien niet verwachten, maar Jack White was misdienaar in de kerk en het verhaal gaat dat hij zelfs priester wilde worden. Ook Beyoncé, Diana Ross, Usher, Britney Spears, Justin Timberlake en Snoop Dogg zongen al op jonge leeftijd in de kerk. Whitney Houston speelde piano in de kerkdienst en Katy Perry was als tiener een gospelartiest. De kerk als springplank naar de wereld.
John Legend is dankbaar voor zijn gelovige opvoeding en de rol die muziek in zijn kerk speelt. De zanger zegt zelf (helaas) niet langer actief gelovig te zijn.
Kracht in het geloof
Terug naar de kerk, in dit geval het nummer ‘Church’, Tasha vertelt over het nummer – ‘We hebben samen een song geschreven over het vinden van heilige momenten in het leven van elke dag. Dit lied is een uitnodiging om waar je ook bent je open te stellen voor de kracht van geloof, genezing en verbinding.’ Zangeres Leonard put duidelijk kracht uit haar geloof. Er gebeurt volgens haar elke zondag iets bijzonders in de kerk, maar daar hoeft het niet bij te blijven. Ze zingt: ‘God, it’s just, You and me now. Tell me what to do now, teach me how, to have church on a Monday.’ John Legend valt in – ‘Now I’m understanding, you’re more than a building. When the service is over - I’ll still be singing.’
Ik ben dankbaar voor de gospel. Laat het goede nieuws maar klinken, zowel op zondag als maandag. Hoe bijzonder is het dat bij mensen als John Legend die de kerk hebben verlaten, de gospel nog zo’n aantrekkingskracht heeft. Je kunt, zeg maar, de zangers wel uit de kerk halen, maar de ‘kerk’ zal nooit helemaal uit deze artiesten verdwijnen. En dat klinkt als muziek in mijn oren.
Corjan Matsinger is voorganger in de NGK-Houten, theoloog, spreker, trainer en auteur. Hij is een van de initiatiefnemers van 'Heilige Herrie' – Geloven in de popmuziek en de samensteller van de POPBIBLE.