Lied: Vervuld van uw zegen

Lied 425 uit het Liedboek, gezongen door Carmen Stoetzer-Melissant

Vervuld van uw zegen gaan wij onze wegen
van hier, uit dit huis waar uw stem wordt gehoord,
in Christus verbonden, tezamen gezonden
op weg in een wereld die wacht op uw woord.
Om daar in genade uw woorden als zaden
te zaaien tot diep in het donkerste dal,
door liefde gedreven, om wie met ons leven
uw zegen te brengen die vrucht dragen zal.

Tekst: Rikkert Zuiderveld, naar Omer Westendorf – ‘Sent forth by God’s blessing’
Melodie: volksmelodie uit Wales
© Liedboek bv, Zoetermeer
Muziekbewerking, audio opname en nabewerking: Frank van Essen
Solozang: Carmen Stoetzer-Melissant
Piano: Jan Willem van Delft
Gitaar: Allard Gosens
Fluit: Sjoerd Visser
Viool: Frank van Essen

Dit lied klonk in een aflevering van Petrus in het land (28 oktober 2023). Kijk de aflevering hier terug.

Toegelicht: Vervuld van uw zegen

(door dr. Oane Reitsma, predikant van de Protestantse Gemeente Hilversum)

Zegenlied

Op een overbekende volksmelodie uit Wales zijn heel veel teksten gezet. Een daarvan is het
zegenlied Send forth by God’s blessing. Dat heeft de basis gevormd voor deze Nederlandse versie van Rikkert Zuiderveld dat slechts één couplet beslaat. Het is een eenvoudig zegenlied dat zich makkelijk laat zingen, bijvoorbeeld voor de gemeente om in te stemmen met de zegen van de voorganger. Na een paar keer ken je het uit je hoofd.

Van binnen naar buiten

De beweging is duidelijk van binnen (in de kerkruimte, of breder gesproken de samenkomst van de gemeente van Christus) naar buiten, de wereld in. Het is één richting, in die zin dat de kerk de wereld iets heeft te bieden (‘het woord’) wat zij niet uit zichzelf bezit. Die woorden, in de kerk gehoord, mogen in het dagelijks leven ‘gezaaid’ worden – zelfs in het donkerste dal, zodat daar ook het licht van Christus gaat branden.

Liefde en vrucht

In een notendop komen de waarden aan bod waar het om draait in de dienst in Gods huis en de dienst in de wereld, die altijd met elkaar verbonden zijn: de mensen die het licht van Christus verspreiden zijn ‘door liefde gedreven’ en hun werk zal ‘vrucht dragen’, overal waar Gods zegen worteling vindt in de samenleving.

Op weg naar Kerst

Bestel de adventskalender 'Ga mee!'