‘Ik wil alles doen om leed te verzachten’

Op welke manier zetten christenen over de hele wereld zich in voor hun omgeving? In aanloop naar 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken portretteert Petrus inspirerende mensen uit binnen- en buitenland. Deze week: John Probhudan Hira uit Bangladesh

John Probhudan Hira is directeur van het St. Andrew’s Theological College, de theologische opleiding van de Kerk van Bangladesh. Daarnaast is hij voorganger in een lokale kerk in de hoofdstad Dhaka. Hij vertelt wat hem motiveert en op de been houdt als kerkleider in een land waar de kerk in de minderheid is.

Veel vrijwilligerswerk

Hira werkt al 22 jaar voor de kerk. “Toen ik in 2000 mijn theologie-opleiding afrondde, ben ik als decaan gaan werken voor de Kerk van Bangladesh in Dhaka. In 2018 werd ik directeur van het St. Andrew’s Theological College, het opleidingsinstituut van diezelfde kerk. Naast mijn werk doe ik veel vrijwilligerswerk. Zo zit ik in diverse besturen, onder meer van twee ziekenhuizen, en ben ik actief binnen diverse diaconale en missionaire organisaties.”

Levensbedreigende ziekte

Hira wist al jong dat hij God wilde dienen. “Als kind had ik een levensbedreigende ziekte. Ik kom uit een arm vissersgezin en in de regio waar wij woonden was geen ziekenhuis. Mijn ouders waren trouw biddende gelovigen en zij beloofden God dat als ik mijn ziekte zou overleven, ik God en zijn volk zou dienen. Dit is een belangrijke leidraad in mijn leven geworden. Wanneer ik zie dat mensen lijden, wil ik alles doen wat in mijn macht ligt om dat leed te verzachten.”

Zorgen stapelen zich op

Hira werkt voor de kerk in een land waar de samenleving in rap tempo snel verandert. “We hebben hier steeds vaker te maken met natuurrampen als cyclonen en overstromingen”, legt Hira uit. “De steden raken overvol en zwaar vervuild, en de ongelijkheid tussen arm en rijk neemt toe. Daarnaast vangen we als land 1,2 miljoen vluchtelingen uit Myanmar op. De problemen worden steeds groter, en daarmee ook de druk op ons als kerk om te helpen waar we kunnen.”
Ook binnen de kerk zelf zijn er grote uitdagingen. “In Bangladesh vinden christenen, als minderheid, veel minder makkelijk werk. Zij mogen bijvoorbeeld niet voor de overheid werken. Ook wordt soms land van ons als kerk, of van christenen, afgepakt en neemt het moslimfundamentalisme toe. Daar kwam de coronacrisis nog eens bovenop. Veel mensen verloren hun baan of inkomen. Ik zie om me heen dat mensen onzeker en bang zijn, doordat zorgen zich voortdurend opstapelen.”

Betrokkenheid wereldwijd

Ondanks al deze uitdagingen houdt Hira moed. “Dankzij Gods genade! Fysiek heb je als mens ten minste vier dingen nodig: voedsel, water, zuurstof en onderdak. Ook spiritueel heb je vier dingen nodig: voedsel - Gods woord, water - in de vorm van aanbidding, zuurstof - het gebed, en onderdak - de kerk. We hebben elkaar nodig! Wat heel mooi is dat christenen in Bangladesh, te midden van alle crises, Gods aanwezigheid en zijn hand zien in iedere situatie. Mensen hier worden gelukkig van eenvoudige en kleine dingen. We zijn enorm dankbaar dat God in elke situatie voor ons zorgt. Wat mij ook enorm sterkt, is te weten dat we als kerk partners hebben over de hele wereld, zoals de Protestantse Kerk in Nederland, dat we broeders en zusters zijn. In wat voor omstandigheden we ons ook bevinden, we staan er nooit alleen voor!”

God is er in tijden van crisis

“Ik weet,” gaat Hira verder, “dat als we kleine dingen voor God doen, er grote dingen op ons pad zullen komen. Wat ik heel mooi vond, was om te zien hoe christenen en christelijke gemeenschappen in de coronacrisis uitreikten naar mensen om hen heen. Zij hielpen iedereen met kleine, praktische zaken, ongeacht kaste, kleur of religie. Zo konden we als kerk laten zien dat God er is voor iedereen, ook in tijden van crisis.”

Hira bedankt de christenen en de Protestantse Kerk in Nederland voor de betrokkenheid. “Jullie steunen ons met liefde, gebed en financiële steun. Die steun helpt ons om impact te maken in ons land en om hier te werken aan Zijn koninkrijk, ook al zijn we in de minderheid. En wij mogen met de kerk in Nederland delen van wat wij hebben. Wij hebben geen geld, maar we hebben een diep vertrouwen en grote vreugde in Christus, en we bidden voor onze broeders en zusters in Nederland. We hebben elkaar nodig om elkaar te bemoedigen en samen de wereldwijde kerk van Christus te vormen. Als we bij God zijn, kunnen we grote dingen doen voor God en voor Zijn volk. Ik wens ons allen Gods zegen toe, en laten we Zijn naam groot maken, waar ter wereld we ook zijn!”

Assemblee Wereldraad van Kerken

'Christus' liefde brengt de wereld verzoening en eenheid' is het thema van de 11e Assemblee van de Wereldraad van Kerken. Eind augustus komen vertegenwoordigers van kerkgenootschappen over de hele wereld bij elkaar in het Duitse Karlsruhe.

Lees ook hoe Babu Ganta in Dubai de Bijbel toegankelijk maakt voor arbeidsmigranten:

Ben jij al gratis abonnee?

Abonneer je op Petrus en ontvang het magazine 4x per jaar gratis in je brievenbus