‘Het breekt mijn hart hoe vluchtelingen worden behandeld'

Sinds de vluchtelingenstroom naar Griekenland begon, werkt Lexia op Lesbos. Langzamerhand verliest ze de moed door al het onrecht dat vluchtelingen wordt aangedaan. Door het eindeloze wachten in afgesloten kampen dreigen zij alle hoop te verliezen. “Europa, dóé iets!”

Gillende vrouwen en kinderen

Lexia* (39) werkt bij een organisatie op Lesbos die net aangekomen vluchtelingen opvangt. De organisatie geeft hun eten en kleding en helpt bij de registratie.

“Wat ik hier op Lesbos zie, breekt mijn hart. Vluchtelingen krijgen geen warm welkom, maar stuiten op potdichte grenzen. De vluchtroutes worden streng bewaakt. Mensen die Lesbos wel bereiken maken grote kans teruggestuurd te worden, de zee weer op. Bij deze ‘pushbacks’ worden vaak ook al hun bezittingen afgenomen. Het geluid van gillende vrouwen en kinderen gaat door merg en been.”

Niets in eigen hand

“Lukt het je wel om aan te komen, dan beland je direct in een kamp. ‘Gevangenis’ is een beter woord. Vluchtelingen moeten er toestemming vragen om te eten, ze moeten vragen hoeveel minuten ze mogen douchen. Ze hebben niets in eigen hand. Naarmate de onzekerheid langer duurt, vervliegt al hun hoop. Van binnen gaan ze langzaam dood.”

Doe iets!

“Dit geweld tegen vluchtelingen moet onmiddellijk stoppen. Deze kwetsbare mensen hebben recht op een menswaardig bestaan en een veilig leven. De rest van Europa kijkt weg, de Europese Unie lijkt het prima te vinden dat ze opgesloten zitten op Griekse eilanden, in kampen waar geen journalisten binnen mogen. Hoe minder verhalen in de media, hoe beter. Dit is onacceptabel, dóé iets!”

Geef vluchtelingen een stem

Er móet iets gebeuren aan de onmenselijke situatie van vluchtelingen in Griekenland. We kunnen niet langer wegkijken. Ook politici niet! Laten we dit onrecht daarom samen aankaarten. Hoe? Door in de adventsperiode massaal een kaartje te sturen naar Den Haag. Dáár zitten de mensen die het huidige harde beleid menselijker kunnen maken. Geef vluchtelingen in Griekenland een stem. Kijk op kerkinactie.nl/vergeetzeniet hoe je kunt meedoen!

Vluchtelingenkinderen in Griekenland maken mee wat geen enkel kind zou mogen meemaken, omdat ze nergens in Europa welkom zijn. Wij gunnen hen een beter leven! Kerk in Actie blijft vluchtelingenkinderen in Griekenland bijstaan met voedsel, kleding, zorg en onderwijs en waar mogelijk een betere plek.

Geef voor vluchtelingenkinderen in Griekenland

* De naam Lexia is gefingeerd. De echte naam van de hulpverleenster is bekend bij de redactie.

Lees ook: