Lesley en Marijke vieren elk jaar de doopdag van hun kinderen

Lesley (54) en Marijke (43) vieren maar liefst vier keer per jaar een bijzonder feest tijdens de doopdag van hun kinderen Hizkia (13), Jozua (12), Ezra (10) en Sifra (8). Dit levert boeiende gesprekken op en houdt de herinnering van de doop levend binnen het gezin.

De oudste drie kinderen werden als baby gedoopt in de Jacobikerk in Utrecht, de jongste in de Hervormde Gemeente in Harmelen. Niet omdat het ‘erbij hoort’, maar omdat ze voelden dat ze iets van God kregen en het ook weer terug mochten geven. Marijke: “Gezang 335 beschrijft dit zo mooi: Hier zijn wij dan, van U is ‘t jonge leven, het moet u dankend worden weergegeven, want alles komt uit uwe hand.”

Marijke kreeg via de Jacobikerk en de HGJB de tip om de doopdag te vieren.  Sindsdien staan alle doopdagen keurig op de kalender. De kinderen tellen de dagen af. Lesley: “Een presentje hoort er dan natuurlijk bij. Bijvoorbeeld een (luister)boek of iets anders waarin we iets van het geloof meegeven. En ze mogen kiezen wat we eten op die dag. We kijken ook altijd de video-opname van de dienst, ze vragen daar zelf om. Vooral de beelden waarop ze zelf de kerk in worden gedragen maken indruk op de kinderen. De preek slaan ze liever over hoor, dat duurt te lang.”

Interessante gesprekken

Dankzij dit ritueel ontstaan interessante gesprekken, waar normaal gesproken minder tijd voor is in het drukke gezin. Omdat de doopdag niet altijd even gunstig uitvalt, plannen ze soms een ander moment in de week. Juist om de tijd te nemen voor het gesprek. “De kinderen stellen vragen over de doop en het geloof. En wij vragen of ze zelf kunnen vertellen waarom ze gedoopt zijn. We vertellen zelf dat we geloven dat ze altijd bij de Heer Jezus mogen horen, ook als je fouten maakt. Dat de kinderen altijd bij ons mogen terugkomen, maar ook bij Hem”, legt Marijke uit.

Doopnamen

Alle kinderen hebben drie (doop)namen met een Bijbelse betekenis en eindigen op een ‘a’. Tijdens de viering van een doopdag praat het gezin over de betekenis van de namen. Lesley: “De kinderen vragen waarom we voor deze namen hebben gekozen. En waarom ze niet gewoon Piet heten. Wij leggen dan uit dat wij het belangrijk vinden om een belofte mee te geven. Hun naam wordt altijd nog gebruikt, ook als ze het even niet meer weten. Altijd zal deze belofte klinken. We zijn een groot gezin en het is mooi hoe we de doop samen elk jaar opnieuw beleven. Dit heeft voor ons eeuwigheidswaarde.”

Dit interview komt uit het Petrus-boekje: 'Een nieuw begin', een geschenkboekje voor ouders met jonge kinderen (ca. 0-6 jaar), met inspirerende teksten rond geloof en ouderschap en concrete tips voor geloofsopvoeding.

Bestel het boekje via de webshop

Christelijk doeboek: Petrus Kids

Samen creatief aan de slag met een bijbelverhaal

Beeld: Nienke van Denderen