Kerst met kinderen: activiteiten voor thuis

De Petrus-redactie verzamelde vijf activiteiten om rondom Kerst thuis te doen met je kind.

Deze ideeën zijn geschikt voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Alle activiteiten kun je thuis uitvoeren en bij elke activiteit staat een bijbeltekst die je zelf kunt lezen, als extra verdieping.

1. Maak een adventskalender

Maak met je kind een adventskalender. Teken op een karton 24 vakjes, waarvan de 24e extra groot is. Je kind kan in elk vakje een plaatje tekenen of plakken dat iets te maken heeft met het kerstverhaal. In het grootste vakje maak je een plaatje van het pasgeboren kindje Jezus. Versier een tweede karton met een kersttekening of beplak het met een kerstafbeelding. Dit karton heeft dezelfde 24 vakjes, die je als deurtjes uitprikt (niet openmaken!). Belijm het tweede karton exclusief de deurtjes en plak het op het eerste karton. Je kind kan elke dag een vakje openmaken.
Lucas 2:1-20

2. Pak de ezel in

Jozef en Maria moeten op reis. Wat nemen ze mee? Plak een envelop op een A4-tje en geef de 'ezel' een hoofd, poten en een staart. Print of teken verschillende voorwerpen die Jozef en Maria mee kunnen nemen en laat je kind de benodigde spullen in de envelop stoppen. Deze activiteit staat op de website van Kliederkerk en je vindt daar ook een voorbeeld.
Lucas 2:1-5

3. Maak een kerststal

Maak thuis je eigen kerststal. Playmobil, poppen, dierenknutsels of geknutseld materiaal: alles kan dienstdoen als kerststalfiguren. Samen ontdek je wie er allemaal thuishoren in het kerstverhaal, door het verhaal weer eens op te zoeken in een ‘gewone’ bijbel of kinderbijbel en dat samen te lezen. Ook kun je in de weken voor Kerst iedere keer een figuur erbij plaatsen en op het laatst het kindje Jezus. Je kunt de stal ook buiten maken in plaats van binnen. Hierdoor kan je kind ervaren hoe koud en armoedig het was om een dierenverblijf als kraamkamer en een voederbak als wieg te hebben. Zet er een lampje of kaarsje bij als Licht van God.
Lucas 2:1-20, Matteüs 2:1-12

4. Knutsel een geboortekaartje

Jezus is geboren! Wat zou er op zijn geboortekaartje kunnen staan? Laat je kind zijn of haar eigen geboortekaartje zien ter inspiratie, voordat je gaat knutselen.
Lucas 2:6-7

5. Doe iets voor een ander

Kerst is het feest van vrede op aarde. Jezus is geboren en zijn boodschap is: liefde en vrede voor alle mensen. Draag daar zelf je steentje aan bij. Maak met je kind een mooie tekening, persoonlijke kerstkaart of een kerstpakket voor mensen die alleen, ziek of hulpbehoevend zijn. Laat je kind meebeslissen over wat jullie maken en voor wie, en ga het samen brengen.
Lucas 2:14

6. Kijk het kerstverhaal met Ezel Chiel

In afleveringen van 8 minuten vertelt Anne het kerstverhaal, maar ze wordt steeds onderbroken door de pluizige ezel Chiel, die zijn eigen versie van het verhaal vertelt. Je kunt Ezel Chiel terugkijken op de website van de EO. De afleveringen zijn geschikt voor jonge kinderen (ongeveer 4-6 jaar).

Activiteit 1, 3 en 5 zijn afkomstig uit het boekje 'Geloven met plezier' (2015). Activiteit 2 en 4 zijn afkomstig van de website van Kliederkerk.

Nieuw: Petrus Kids

Samen creatief aan de slag met een bijbelverhaal

Fotografie: iStock / Halfpoint