Advent met kinderen: op weg naar Kerst met mooie rituelen

‘Advent? Huh? Wat is dat ook weer, mama?’ vraagt Elias. Ik zucht en denk: heb ik ze zo slecht opgevoed? Heb ik ze dit nooit duidelijk verteld? Advent is misschien abstract en lastig uit te leggen aan je kind. Ik geloof dat rituelen daarbij kunnen helpen. Daardoor gaan kinderen meer van binnenuit ervaren wat ze geloven, in plaats van met woorden en uitleg.

Het is een bijzondere tijd. Koud en donker, veel mensen die thuis zitten, de drukte van Sinterklaas voorbij, overal lichtjes. Inhoud geven aan deze periode met christelijke rituelen en verhalen geeft een onmisbare rijkdom. Ik ben geen theoloog, maar voor mij is Advent ‘verwachten’. Met een verlangen in je hart, als een flakkerend kaarsje. Verlangen naar het Lichtfeest, toen Jezus op aarde kwam en de mensen een boodschap meegaf die vernieuwend was voor zijn tijd. Een boodschap die niet ging over regels en normen, maar over liefde en vrede. En die steeds weer opnieuw mag klinken. Zonder zoetsappigheid.

‘Maar God bestaat helemaal niet!’

Ik probeer mijn kinderen de betekenis van advent uit te leggen. De ogen van Jaïr gaan glimmen: ‘Oh ja…’ zegt hij dromerig. Maar Elias kijkt verontwaardigd: ‘Maar God bestaat helemaal niet! En Jezus ook niet meer!’ Ik vraag hem geduldig hoe hij daarbij komt. ‘Dat zeiden de jongens op school!’ Oh ja, natuurlijk. Het is niet cool om in God te geloven of naar de kerk te gaan als je bijna elf bent. En je bent vaak in de minderheid.

Praten over God

Het is natuurlijk niet voor het eerst dat ik met mijn zoons over God praat, maar we hebben het er ook niet elke dag over. Ik vertel ze wie God voor mij is en dat niemand precies weet wie of wat God is. Dat er heel veel namen zijn voor God. Maar dat bij God en bij Jezus liefde wel voorop staat.

Adventsritueel

Ik geloof dat rituelen kunnen helpen om de betekenis van advent beter te begrijpen. We kopen daarom samen een adventskrans, zoeken op internet mooie adventsversjes en besluiten er elke week een te lezen bij het aansteken van een nieuwe kaars. Bij de avondmaaltijd branden we altijd al een kaars met het hele gezin, dus dit kennen ze. ‘Deze moeten allemaal voor de vrede zijn!’ zegt Elias. Door rituelen gaan kinderen (en grote mensen) meer van binnenuit ervaren wat ze geloven, in plaats van met woorden en uitleg.

Maria maakt een reis door de woonkamer

Ook onze kerk gebruikt rituelen tijdens advent: ze sturen ons elke week een doorlopend adventsverhaal, prachtig verteld. We laten de figuren uit de kerststal een reis maken door onze woonkamer, waar ze op kerstavond zullen aankomen bij de stal. En zo reizen we in ons hart mee met Maria, die een bijzonder kind verwacht en met Jozef, die voor haar zorgt, met de herders die nog van niks weten en met de drie koningen, die ten diepste weten wat dit kind ons zal brengen.

Op weg naar Kerst

Bestel de adventskalender 'Ga mee!'