5 manieren om betekenis te geven aan Sint-Maarten

Het is een feest van geven en een feest van ontvangen: op 11 november wordt door veel kinderen het feest van Sint-Maarten gevierd. Wie was deze Maarten eigenlijk? En hoe geven we betekenis aan zijn ‘naamdag’?

Het verhaal van Sint Maarten

Maarten of Martinus was soldaat in het Romeinse leger. Op een koude dag zag hij een bedelaar zonder jas en schoenen bij de poort zitten. Hij werd bevangen met medelijden en besloot met zijn zwaard de helft van zijn mantel af te snijden en deze om de bedelaar heen te slaan. De helft? Hij mocht niet zonder uniform de stadspoorten door. Na een droom waarin hij de mantel aan Jezus gaf, bekeerde hij zich tot het christendom en werd kluizenaar. Later werd hij bisschop van Tours.

1. Optocht met snoep

Er zijn delen van Nederland waar het traditie is dat kinderen langs de huizen gaan met een lampion, liedjes zingen en dan snoep of fruit krijgen. Aan het eind hebben ze soms een hele tas vol waar ze lekker van genieten.

2. Spullen weggeven als ritueel

Het verhaal van Sint-Maarten gaat over delen. Dat is lang niet altijd gemakkelijk voor kinderen, en ook niet voor volwassenen. Petrus-auteur Rebecca Schoon bedacht een passend ritueel: “Ieder lid van het gezin verzamelt wat hij of zij weg wil of kan geven van de eigen spullen. Niet alleen wat oud is en versleten, maar ook iets moois. Houd eerst een ‘ruilmarkt’ en breng de rest naar een goed doel.”

3. Het verhaal voorlezen en kaars aansteken

Bij het avondeten kun je het verhaal van Sint-Maarten voorlezen en kaarsen aansteken voor mensen op aarde die minder bedeeld zijn. Je kunt er ook een lied bij zingen, bijvoorbeeld Licht dat terugkomt van Marieke de Bruijne.

4. Lampionnen maken van papier of een suikerbiet uithollen

Ook als je niet langs de huizen kunt, is het sfeervol om een lampion te maken en deze op de eettafel neer te zetten. Of hol een suikerbiet uit en snijd er mooie figuren in.

5. Kijk ‘Het Geheim van Sint-Maarten’ of Petrus in het Land

De serie Het Geheim van Sint-Maarten bestaat uit vier korte afleveringen en is gratis online te bekijken. Op deze site zijn ook de verschillende bijbelverhalen te beluisteren die in de serie terugkomen, voor kinderen van 0-6 en 7-12 jaar.

Petrus in het Land is op zaterdag 11 november te gast in de Domkerk in Utrecht, die gewijd is aan Sint-Maarten. Zijn verhaal 'laat je zien dat je rijker wordt door te delen', aldus dominee Roskam die laat zien hoe je Sint-Maarten overal in de kerk tegenkomt. Ook is te zien hoe de kinderen van de Domkerk lampionnen knutselen voor de optocht. En vrijwilligers van het straatpastoraat koken een maaltijd voor dak- en thuislozen, en laten zo zien dat iedereen wat te delen heeft. Petrus in het land is op 11 november te zien om 17.10 uur op NPO2.

Op weg naar Kerst

Bestel de adventskalender 'Ga mee!'