Tentoonstelling Kerken & Slavernij

1 nov 2020 00:00, Luther Museum Amsterdam, Nieuwe Keizersgracht 570, Amsterdam

Pijl naar links Alle agenda-items

In de tentoonstelling Kerken & Slavernij in het Luther Museum Amsterdam wordt de rol van verschillende kerken in het slavernijverleden onderzocht.

In november is het 45 jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland. Nederlandse kerken speelden een belangrijke rol in de kolonie: zij introduceerden (medische) zorg en educatie, maar droegen ook bij aan het in stand houden en legitimeren van de slavernij. Op 15 juni 2013 maakte de Raad van Kerken in haar 'Verklaring over het slavernijverleden' officieel excuses voor haar betrokkenheid bij de slavernij.

In de tentoonstelling Kerken & Slavernij in het Luther Museum Amsterdam wordt de rol van verschillende kerken in het slavernijverleden onderzocht, met name in Suriname.

In Luther Museum Amsterdam, Nieuwe Keizersgracht 570, Amsterdam