Podcast: Visioenen voor vandaag

Klimaatverandering, migratie, polarisatie, een kerk die krimpt... Kunnen we te midden van alle ontwikkelingen om ons heen nog hoopvol blijven? En welke verantwoordelijkheid dragen we eigenlijk zélf voor de toekomst?

In de vijfdelige podcastserie 'Visioenen voor vandaag' duikt presentator Laurens van Lavieren samen met Annemarieke Voorsluijs het bijbelboek Openbaring in, op zoek naar inspiratie en richting. Met verschillende theologen gaan ze op zoek naar antwoorden op de vraag: waartoe daagt Openbaring ons vandaag uit?

Aflevering 1: Openbaring: kunnen we de code kraken?

In welke context moeten we het bijbelboek Openbaring lezen? Hoe gaan we om met dit radicale boek en de heftige beeldtaal? En op welke manier houdt Openbaring ons vandaag de dag een spiegel voor? Ds. Marco Visser is te gast in de eerste aflevering van de podcast 'Visioenen voor vandaag' (bekijk ook de video).

Aflevering 2: Openbaring en de kerk: over kerk-zijn in de marge

In de tweede aflevering van ‘Visioenen voor vandaag’ is theoloog en kerkelijk pionier Gert-Jan Roest te gast en spreken we over de toekomst van de kerk. Op welke manier houdt Openbaring de kerk van vandaag een spiegel voor? En kunnen we eigenlijk nog vertrouwen hebben in een kerk die krimpt? “Een klein groepje mensen in een grote stad lijkt niet zo effectief… Maar Openbaring laat ons iets anders zien.”

Aflevering 3: Openbaring en het kwaad: heeft God de touwtjes nog in handen?

Waar is God in een wereld met natuurrampen, oorlogen en crises? Is het God uit handen geglipt? Of heeft God op één of andere manier toch nog de touwtjes in handen? Een gesprek met theoloog Nynke Dijkstra. “Ik denk ook wel eens: het heeft al wel heel lang geduurd. Wordt het niet eens tijd dat het ervan komt, de definitieve doorbraak van het Koninkrijk?”

Aflevering 4: Openbaring en de schepping: over consumentisme en een andere weg

In de vierde aflevering van ‘Visioenen voor vandaag’ is ‘groene dominee’ Sam Janse te gast. Welke spiegel houdt Openbaring ons voor als het gaat om de schepping? En hoe nemen we onze verantwoordelijkheid zonder te veranderen in verbeten klimaatactivisten? “Die klimaatcrisis is misschien op een gegeven moment onafwendbaar: we moeten de gevolgen dragen van ons eigen gedrag. Maar God laat ons nooit los, dat is mijn diepste overtuiging.”

Aflevering 5: Het slot van Openbaring: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

Het slot van Openbaring: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Onze tranen zullen door God worden afgewist, lezen we in Openbaring. Maar geldt dat eigenlijk wel voor iedereen? Met andere woorden: komt het goed met mij? Een gesprek met ds. Barbara Lamain.

Visioenen voor vandaag: bonusaflevering

Laurens en Annemarieke blikken terug op hun reis door Openbaring. Wat vond jij van deze podcastserie? Laat het weten via petrus@protestantsekerk.nl.

Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk de online adventskalender bij het bijbelboek Openbaring, via petrus.protestantsekerk.nl/advent.