Wie in de schaduw Gods mag wonen
hoeft niet te vrezen voor de dood.
Zoek je bij Hem een onderkomen –
dan wordt zijn vrede jou tot brood.
God legt zijn vleugels van genade
beschermend om je heen als vriend
en Hij bevrijdt je van het kwade,
opdat je eens geluk zult zien.
Engelen zendt Hij alle dagen
om jou tot vaste gids te zijn.
Zij zullen je op handen dragen
door een woestijn van hoop en pijn.
Geen bange nacht zal je doen beven,
geen ziekte waar een mens van breekt.
Lengte van leven zal God geven,
rust aan de oever van een beek.
Geen duister zal je overvallen,
er is een licht dat eeuwig brandt.
Duizenden doden kunnen vallen, –
jij blijft geschreven in Gods hand.
God is een schild voor zijn getrouwen
die leven van geloof alleen.
Hij zal een nieuwe hemel bouwen
van liefde om hun tranen heen.
Tekst: Jan Duin, bij Psalm 91
Melodie: Antoine Oomen – ‘Licht dat ons aanstoot in de morgen’
© Gooi en Sticht
Toegelicht: Wie in de schaduw Gods mag wonen
(door dr. Oane Reitsma, predikant van de Protestantse Gemeente Enschede)
Op de mooie melodie van het vaak gezongen ‘Licht dat ons aanstoot in de morgen’ heeft Jan Duin al in 1969 deze hertaling van Psalm 91 geschreven. Voor het Liedboek: zingen en bidden in kerk en huis (2013) kreeg het lied een nieuw jasje.
Licht
De structuur van Psalm 91 wordt vrij gevolgd. Veel versregels zijn, soms in andere woorden, te herkennen. Vooral worden de positieve beelden van de psalm eruit gelicht – de schaduw van God, de vleugels van Zijn genade, Zijn licht dat eeuwig brandt – of aangevuld met andere, zoals 'het brood van zijn vrede'. Dat geeft dit lied een bijzondere glans van troost en licht. De ‘zwaardere’ beelden uit de psalm worden samengehouden in de korte aanduidingen van ‘bange nacht’, een ‘ziekte waar een mens van breekt’ en ‘duizenden doden’ die kunnen vallen. Duin geeft ze niet de kans om de overhand te krijgen.
Vertrouwen
Het lied roept op om vertrouwen te hebben in de God die Zijn engelen zendt om onze gids te zijn. Die ons ‘op handen dragen door een woestijn van hoop en pijn’. Let bij die laatste zin vooral ook op de dubbelheid die het menselijk bestaan zo eigen is, heen en weer geslingerd tussen hoop en pijn. Waar in de oorspronkelijke psalmtekst God zelf het woord neemt (‘Ik zal bevrijden wie mij liefheeft en beschermen wie mij vertrouwen’), blijft dit lied in de ‘jij’-vorm. Dat is mooi, want het lied is geen gebed aan God, maar een profetische aanzegging aan ons.
Gods handpalm
Behalve aan beelden uit deze psalm wordt er ook vrij gerefereerd aan andere bijbelteksten. In ‘rust aan de oever van een beek’ herkennen we Psalm 23, in ‘jij blijft geschreven in Gods hand’ echoot Jesaja 49,16 en ‘engelen zullen je op handen dragen’ doet denken aan het In paradisum aan het einde van een katholieke uitvaartmis. Allemaal teksten, zo valt op, die bij uitvaart klinken, waar de oorspronkelijke versie van dit lied ook voor bedoeld was.
Actueel
Maar het lied kan veel breder gebruikt worden. Als openingslied op zondagen met een troostend karakter, als avondlied, of bij pastoraat rond ziekte en levenseinde. En opnieuw zien we – in de tijd waarin de wereld zich op dit moment bevindt – hoe actueel en troostend een tekst kan zijn die al generaties meegaat. 'Al vallen er duizenden doden, God zal een nieuwe hemel bouwen van liefde om tranen heen.'