Verzoening en vergeving: ‘Mensen moeten weer heel worden’

Julienne Mukabandora (53) overleefde de genocide in Rwanda in 1994, toen in een paar maanden tijd meer dan 1 miljoen slachtoffers vielen. Ze is nu lid van een verzoeningsgroep in haar kerk, de presbyteriaanse kerk in Gihinga.

Op het podium van de kerk bidden ze zij aan zij: “Onze Vader die in de hemelen zijt …” Het lijkt een hechte bijbelkring, maar het zijn daders en overlevenden van de genocide. De verzoeningsgroep praat maandelijks over schuld en schaamte, over vergeving en verzoenen.
“Ik was 24 toen de genocide begon”, vertelt Julienne. “Mijn man en ik konden allebei vluchten, maar belandden in verschillende plaatsen. Slechts vier mensen van mijn familie overleefden het. Ik heb ook broers en zussen verloren.
Als overlevende is het heel moeilijk om samen te leven met daders van de genocide. Inmiddels kan ik dat beter, onder andere doordat ik trainingen heb gevolgd over heelheid en eenheid.”

Eén worden

De leden van de groep ondernemen ook activiteiten zodat ze leren om weer samen te leven. “Toen ik hoorde dat er een verzoeningsgroep in mijn kerk kwam, was ik heel blij. Ik dank God hiervoor, en ook de dominee, want hij kwam met het idee. Verzoening is belangrijk omdat mensen weer heel moeten worden. Ook ons land moet weer één worden, zoals voorheen. En als ík niet vergeef, hoe kan God mij dan vergeven? Vergeving geeft bovendien verlichting.
Verzoening is een lang proces, ook in onze groep. Mensen schamen zich voor wat ze gedaan hebben. Sommigen van hen zijn nog niet klaar om zich open te stellen.”

Vergeving en verzoening

Petrus in het land ging onlangs op bezoek in Rwanda. Kerk in Actie-directeur Jurjen de Groot sprak met slachtoffers én daders, die in dit dorp samen werken aan de toekomst. Niet alleen door gesprekken en samenkomsten in de kerk, maar ook door samen een huis op te knappen, of het land te bewerken.

Dit fragment komt uit de aflevering van Petrus in het land in Rwanda, in het voorjaar van 2024. Kijk hier de hele aflevering terug.

Steun de mensen in Rwanda

Samen met de Presbyteriaanse kerk in Rwanda steunt Kerk in Actie via het programma zending Rwandese jongeren hun eigen bestaan op te bouwen. Ook helpen ze ouderen om de trauma's van de genocide samen te verwerken.

Steun dit project

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Beeld: D Image