Van maaltijd van de Heer naar tafel van verbinding

‘Aan tafel!’ Dat is het jaarthema 2022-2023 van de Protestantse Kerk. Een jaar lang gaan gemeenten aan de slag met het begrip maaltijd. Van een bezinning op het heilig avondmaal en een gemeentemaaltijd tot meehelpen bij de Voedselbank.

Elk jaar introduceert de Protestantse Kerk een jaarthema voor het nieuwe kerkelijk seizoen. Startzondag is voor gemeenten het moment om hier voor het eerst mee aan de slag te gaan. Later in het jaar komt het thema ook terug in onder andere de kerst- en 40dagentijdcampagne, en bij events zoals de Protestantse Lezing.

Uitdelen

Het thema sluit aan op de visienota van de Protestantse Kerk, legt scriba René de Reuver uit. “Een van de sleutelwoorden hierin is genade. Een plek waar dit heel concreet wordt, is de avondmaalstafel. Daar ontvang je brood en wijn als genadegaven van God. Die krijg je om ze vervolgens ook weer uit te delen, heel letterlijk: de beker die je krijgt aangereikt, geef je door. Eigenlijk loopt de avondmaalstafel door in het leven van alledag, in de ontmoeting met de ander met wie je deelt van wat je hebt ontvangen.”

Het begrip maaltijd blijft dan ook een belangrijke rol spelen door het jaar heen. “Samen eten is fundamenteel voor een echte ontmoeting, en heel Bijbels. Ga maar na: hoe vaak zat Jezus niet met anderen aan tafel? Ik zeg ook altijd: een kerkgebouw kan niet zonder keuken.”

Tafelgesprekken

“Ik hoop dat veel gemeenten zich gaan bezinnen op het heilig avondmaal: wat vieren we eigenlijk, hoe beleven we het, hoe geven we het vorm? Steeds vaker hoor ik dat mensen niet meer zoveel hebben met de sacramenten: te formeel. Terwijl ze zo fundamenteel zijn voor de christelijke gemeenten.

De avondmaalsviering is een concreet beeld van de genade van God, ze verdient een revitalisatie. Ik hoop dat er op veel plekken een gemeentebreed gesprek op gang komt over het avondmaal, niet alleen in de kerkenraad, maar ook met jongeren.

Als ik verder droom, zie ik tafelgesprekken voor me waarbij gemeenteleden lange tijd met elkaar aan tafel zitten en het samen eten wordt afgewisseld met inhoudelijke bijdragen om over door te praten.

Ik zie ook buurtmaaltijden voor me, bijvoorbeeld rond thema’s als voedselproductie, duurzaamheid, arm en rijk. Je kunt de verbinding leggen met je buurt door gasten uit te nodigen en een plaatselijke restauranthouder of boer als spreker te vragen. Er zijn ook allerlei diaconale initiatieven rond eten te bedenken.”

Aan de slag

Wil je met je gemeente aan de slag met het jaarthema? Online vind je suggesties voor Bijbelstudie, gesprekskringen, kinder- en jeugdwerk en bloemschikken.

protestantsekerk.nl/jaarthema

Tekst: Mathilde Schouwstra