Stiltewandeling bij Nijverdal

Aan de rand van Nijverdal, verborgen achter een woonhuis, bevindt zich Kleine Kapel Noetsele. Vanuit de kapel gaat iedere woensdagochtend om half 8 een groepje belangstellenden op stap voor een stiltewandeling. Het maakt deel uit van het aanbod van deze pioniersplek, een nieuwe vorm van kerk-zijn, die gericht is op meditatie en contemplatie.

In het kort
- Begin- en eindpunt: Kleine Kapel Noetsele, Noetselerweg 55 Nijverdal.
- Afstand: 5 km.
- Door natuurgebied de Noetselerberg.
- Wandeling geheel in stilte.
- Een tekst (uit de Bijbel, een krant of boek) mee voor onderweg.
- Elke woensdag om 7.30 uur. (Om de route op een ander moment te lopen, is een routebeschrijving aanwezig in de kapel.)
- Na de wandeling een ochtendgebed bij de Kleine Kapel, buiten.
- Vervolgens een gezamenlijk ontbijt.

Volledig in stilte

In de wintermaanden is het om half 8 's ochtends nog donker als het groepje wandelaars vertrekt, maar Wil de Bruine, die er altijd bij is, kent de route op haar duimpje. "En de wandeling is dan net zo mooi als wanneer het licht is."
De wandeling gaat maar één straat door het dorp, daarna loop je al over het bosrijke heidegebied van de Sallandse Heuvelrug. De wandelaars gaan met een tekst op pad, een tekst uit de Bijbel, uit de krant of uit een boek, om onderweg op te kauwen. Dat gaat makkelijker als de wandeling volledig in stilte plaatsvindt.

Terug bij de kapel, buiten nog, zingen de wandelaars met elkaar een lied, lezen de tekst voor onderweg nogmaals, spreken een gebed uit en eindigen met het lied 'Zegen ons algoede'. "Daarna gaan we naar binnen", vertelt Wil. "Iedereen heeft iets te eten mee, we zetten een grote pot thee, en gaan lekker ontbijten. Soms komen we nog terug op de tekst voor onderweg, maar alleen als daar aanleiding voor is."

In jezelf keren

Op de dag dat ik de route loop met Wil de Bruine, die ook teamlid is van de Kleine Kapel, is het al licht. Voor deze keer wil ze de stilte wel doorbreken tijdens het wandelen, dan kan ze vertellen over het ontstaan ervan, en over de betekenis. Maar ze benadrukt dat praten nadrukkelijk niet de bedoeling is van de woensdagochtendwandeling. Het prachtige natuurgebied nodigt juist uit om in jezelf te keren. “En in de stilte hoor je meer. Je hoort bijvoorbeeld wat er in jezelf omgaat, waar je naar verlangt, waar je je zorgen over maakt of waar je dankbaar voor bent. En misschien hoor je in de stilte ook iets van God.” De wandeling is al die jaren precies hetzelfde, en verveelt volgens Wil nooit. En de wandeling gaat altijd door. In vijf jaar tijd is deze slechts één keer afgezegd, vanwege noodweer.

Wandelaar Wil de Bruine

Pioniersplek

De Kleine Kapel is gericht op mensen die bezig zijn met levens- en geloofsvragen maar zich niet altijd herkennen in de huidige kerkvormen. Sinds 2015 organiseert de Nijverdalse interkerkelijke werkgroep ‘Op Weg in de Stilte’ maandelijks avonden rond meditatie en contemplatie. Een aantal mensen uit de werkgroep wilde deze activiteiten graag uitbreiden en meer verbinding tussen mensen tot stand brengen, door het organiseren van dagelijkse ontmoetingen, stiltemomenten, bezinning en gebed. "Hieruit is de Kleine Kapel Noetsele ontstaan, en het is een pioniersplek geworden. Dat betekent dat we worden ondersteund door de Protestantse Gemeente Nijverdal en de landelijke kerk."

Thuiskomen

De Kleine Kapel is gehuisvest in de pastorie van de voormalige predikant Wil Kaljouw. Hij wilde graag een Huis van Vriendschap stichten op deze plek, met een kapel. Dat huis kwam, ondanks veel inspanningen, niet van de grond. De kapel kwam er wel. Met Pasen 2019 is de pioniersplek begonnen met activiteiten, en in 2020 is de kapel door de kerkenraad van de Protestantse Gemeente Nijverdal ingezegend. Corona zette een streep door veel activiteiten, maar zorgde er wel voor dat er elke avond een avondgebed georganiseerd werd. "Dat ritme doet zo goed", vertelt Wil de Bruine, "ik ben er erg aan gehecht geraakt, voor mij is het thuiskomen. We bidden voor de wereld, voor ons dorp, voor de gemeenschap en voor wat zich afspeelt in onze eigen levens. En we bidden voor mensen, en branden een kaarsje voor hen. We laten hen dat vaak weten via een foto op WhatsApp of de mail. Mensen vinden dat mooi, ook zij die verder niets met de kerk hebben."

Van onschatbare waarde

Voor de teamleden is de kapel van onschatbare waarde voor hun leven geworden, zegt Wil. "We hebben zelfs bezoek gehad van mensen uit Duitsland die in ons land nieuwe vormen van kerk-zijn bezochten. Zij wilden zien hoe het bij ons werkt." Ze is ervan overtuigd dat de Kleine Kapel Noetsele een kans is voor hedendaags kerk-zijn. Voor mensen die houden van mooie woorden, van muziek, de natuur. Voor mensen die de stilte zoeken, tot rust willen komen. Alleen en samen met anderen. "Het is een plek om God en elkaar te ontmoeten".

Elke dag open

Kun je niet op de vroege woensdagochtend, maar ben je toch nieuwsgierig? De Kleine Kapel is dagelijks open van 8.00 tot 19.00 uur. Op de grote tafel staat een mandje met teksten die je mee kunt nemen om tijdens de wandeling te overdenken. Daar ligt ook de routebeschrijving klaar. Je kunt er zelf een kop koffie maken, iets lezen of schrijven, bidden, een kaarsje aansteken of even uitblazen of schuilen voor de regen.
kleinekapelnoetsele.nl

Tekst en beeld: Janet van Dijk