Proef genade

Hoe smaakt genade? De lutherse gemeente Amsterdam vertaalt met behulp van ds. Andreas Wöhle de oude traditie van het lutherse naar de smaken van vandaag.

Bekijk de hele aflevering vanuit de lutherse gemeente in Amsterdam terug via NPO Start! In deze aflevering zie je ook een korte reportage vanuit de Augustanahof, de voormalig Evangelisch-Lutherse Kerk die werd omgebouwd tot woongemeenschap voor jong en oud.

God ontmoeten. Dat kan, als we maar bereid zijn te luisteren naar wat ‘onverwacht en onverdiend’ naar ons toekomt in het Woord, zoals Luther dat zou zeggen, in welke gestalte dan ook.

Voor de ontmoeting met God is allereerst nodig dat er ruimte is in mijzelf. Dat ik ruimte schep om te kunnen luisteren, ruimte ook om naar anderen te kijken zonder die direct onderdeel te maken van mijn waardensysteem. Kijken naar de ‘andersheid’ van de ander. Daarin begint iets van God op te lichten. Dat valt te proeven, dat is te ervaren.

Woorden van God. In onze gemeente proberen we de oude geloofswoorden op een bijzondere manier opnieuw begrijpelijk te maken, door ze te koken: cooking grace. In de maaltijd kun je iets van God proeven, juist ook als je de oude geloofswoorden niet meer zo goed verstaat. We gaan samen aan tafel en in de gerechten geven we smaak aan de oude geloofswoorden. Heel letterlijk, ‘God proeven’.

Onze gemeente is een gemeenschap van zwart en wit, van jong en oud, van hoogopgeleid en praktisch getalenteerd. En daar middenin gebeurt God, want God gebeurt tussen mensen. En daar, tussen mensen, is God ook te ontmoeten.

Ik zie dat dagelijks. Ik zie God gebeuren tussen twee mensen in gesprek die oprecht luisteren naar elkaar ... Ik zie het gebeuren in de viering én in onze diaconale presentie bij mensen die tussen wal en schip dreigen te geraken. God gebeurt tussen mensen. Maar je moet het wel willen zien, en er oog voor ontwikkelen.

Daarom speelt in onze gemeente de tafel een grote rol. Samen delen, en daarbij dichter bij het geheim van God komen.

Vanavond proeven we genade. Hoe smaakt genade voor jou? Is dat iets fruitigs, iets zoets, iets warms, iets romigs? Of is dat juist iets lichts, sprankelends? Of een verrassende combinatie die je nog niet kende? Een spannende uitdaging, en een ontmoeting met God en met elkaar.

Heerlijk toch! Een zegen!

Beluister ook het lied uit deze aflevering van Petrus in het land: