Paasgroetenactie: ‘De kerk wil er zijn voor gedetineerden'

Ieder jaar schrijven kerkleden in het hele land duizenden paasgroeten voor gedetineerden. De kaarten worden in de diensten rond Pasen in gevangenissen en tbs-klinieken uitgereikt. “Zo laten we zien dat we er als kerk voor hen willen zijn.”

Op Palmzondag worden de eerste paasgroetenkaarten overhandigd in een kerkdienst in de vrouwengevangenis van Nieuwersluis. Bianca Groen Gallant (rechts op de foto), lid van het moderamen van de generale synode van de Protestantse Kerk, reikt een paaskaart uit aan een gedetineerde. “We willen jullie laten weten dat we er als kerk voor jullie zijn. Daarom overhandig ik vandaag deze bemoedigende groet aan jou.”

Een jonge gedetineerde (links op de foto) is onder de indruk van het werk dat vrijwilligers uit de kerken voor hen doen. “Ze schrijven ons zomaar een kaartje, schenken koffie na de dienst of bezoeken ons in de cel, zonder dat ze er zelf belang bij hebben. Dat is echt mooi.”

Iedere zondag zijn er kerkdiensten in gevangenissen in Nederland. Een gedetineerde in Nieuwersluis helpt justitiepastor Hendrine Verkade (rechts) bij het aansteken van de paaskaars. “Zonder Jezus, de kerk en de Bijbel zou ik deze periode niet doorkomen”, vertelt een van hen. “Ik leer hier meer levenslessen dan buiten.”

Kijk ook naar de aflevering van Petrus in het land, waarin het programma op bezoek was in de gevangenis.

Stuur ook een kaart!
Je kunt tot 20 februari met jouw kerk meedoen met de Paasgroetenactie, een jaarlijks initiatief van de Protestantse Kerk, KokBoekencentrum, Stichting Epafras en het protestants justitiepastoraat.
protestantsekerk.nl/paasgroetenactie

Word gratis abonnee

Petrus gratis in de brievenbus?

Tekst: Tineke van der Stok | Foto’s: Nienke van Denderen