Overdenking: Jezus is de goede herder

Het beeld van Jezus als goede herder sprak Ilse Visser als kind wel aan, maar het beeld van haarzelf als schaap vond ze minder aantrekkelijk. Toch is het de moeite waard om een schaap van Jezus' kudde te worden, vindt ze.

Jezus is de goede herder,
Jezus Hij is overal,
Jezus is de goede herder,
brengt mij veilig naar de stal.

Dit liedje van Elly & Rikkert is nog steeds een bekend kinderliedje in de kerk, misschien wel een van de eerste liedjes die je ooit hebt geleerd. Er staan mooie dingen in, maar mijn lievelingsliedje was het niet. Het beeld van Jezus als goede herder sprak me wel aan, maar het beeld van mij als schaap vond ik wat minder aantrekkelijk. Vandaag denken we na over Johannes 10:11-18, en in het nadenken hierover wil ik jou en mezelf toch uitdagen om als een schaap te worden.

Verantwoordelijke herder

'Ik ben de goede herder', zo begint het bijbelgedeelte. Jezus vergelijkt zichzelf met een goede herder die zijn leven geeft voor de schapen, in tegenstelling tot een ingehuurde knecht die niet echt om de schapen geeft maar alleen werkt om geld te verdienen. Het beeld dat Jezus van de goede herder schetst is niet geromantiseerd. Alles wat Hij hier over de goede herder zegt, moet bekend hebben geklonken voor zijn luisteraars. Als herder had je een grote verantwoordelijkheid voor je kudde. Schapen werden vooral voor de wol gebruikt, en je trok er lange tijd mee op. Je leerde ze kennen, en zij kenden jou. En als er gevaar dreigde, werd van je verwacht dat je voor de kudde zou vechten, zelfs als dat je eigen leven zou kosten. Dat was geen hypothetisch verhaal maar werkelijkheid. Herder zijn was een gevaarlijk beroep. Voor een ingehuurde knecht was dat totaal anders. Zodra er gevaar dreigde, ging die ervandoor om zijn eigen leven te redden.

Eén kudde, één herder

In het Oude Testament wordt het beeld van herder gebruikt voor koningen, leiders en voor God zelf, denk maar aan die bekende Psalm 23, 'De Heer is mijn herder'. En nu, zegt Jezus, is Hij die Herder, en niet alleen voor een select groepje maar voor iedereen. Luister maar naar vers 16: 'Maar Ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet Ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.'
Zo'n herder die zijn leven geeft, die zijn schapen kent, die eenheid creëert, die wil toch iedereen? Of toch niet? Als je om je heen kijkt, zijn er genoeg mensen die het liever zonder Jezus doen. Misschien komt dat doordat het helemaal niet altijd leuk is om een schaap van een goede herder te zijn. Denk nog maar eens aan Psalm 23. Daar gaat het niet alleen over groene weiden, maar ook over een donker dal.

Vrijheid

Een goede herder laat zijn schapen niet gaan waar ze willen. Hij heeft een plan in zijn hoofd en leidt zijn schapen waarheen híj wil. Dat betekent dat de weg soms smal of gevaarlijk is. Of dat de herder zijn staf gebruikt om een van zijn schapen terug te halen, of zijn stok om de richting aan te geven. Bij een ingehuurde knecht hebben de schapen waarschijnlijk meer vrijheid. Die maakt zich niet zo druk over waar ze precies terechtkomen, als hij ze maar een beetje kan zoethouden om zo zijn eigen geld te verdienen. Die vrijheid is voor schapen aanlokkelijk. Dat maakt denk ik dat we ons vaak veel liever laten leiden door allerlei andere machten, hoe goed Jezus ook is.

Gekend zijn

Maar beseffen we dat zo'n ingehuurde knecht, zo’n andere macht, ons aan ons lot overlaat als er gevaar dreigt? Dat hij de schapen alleen interessant vindt zolang hij er zelf iets aan verdient? Daarom wil ik je uitnodigen en bemoedigen om vandaag voor de eerste keer of opnieuw voor de goede herder te kiezen, om je over te geven aan zijn leiderschap. De relatie die Hij met jou wil hebben gaat veel verder dan die van een herder met zijn schapen. Hij vergelijkt die relatie met die van Hemzelf en zijn Vader. Ongelofelijk. Als ik dat lees, kan ik niet bevatten dat Jezus zo'n band met mij wil hebben, dat ik zo gekend ben en dat ik Hem op die manier mag leren kennen.

Meer dan gewoon

Dat is alleen mogelijk door wat Hij zegt in vers 17-18. Hij is een herder die vrijwillig zijn leven gaf en het weer nam. Hij is meer dan een gewone goede herder die verrast wordt door gevaar. Hij gaf zijn leven voordat wij ook maar iets van gevaar zagen. Hij ging het gevecht aan met het kwaad, met de dood, en Hij overwon. En dat, dat maakt het de moeite waard om een schaap te worden van zijn kudde.

Deze overdenking was eerder te zien in Nederland Zingt op zondag. Bekijk hier de uitzending van zondag 21 april 2024 terug.

Op zoek naar mooie kerkliederen?

Op Petrus vind je een uitgebreid aanbod van liederen uit het Liedboek mét tekst en toelichting