Nieuw kerktalent ontdekken met de gaventest

Wat hebben gemeenteleden in huis? Dankzij de gaventest heeft de hervormde wijkgemeente De Regenboog in Harderwijk nu een goed beeld van alle ‘skills’. “Iedereen kan iets doen, ook als je geen ervaren gelovige bent.”

Tegen de landelijke trend in groeide De Regenboog na de coronatijd. Er kwamen vooral veel jonge gezinnen bij. Pieter Both, predikant van de gemeente, kan dat wel verklaren. “Door andere liturgische keuzes hebben we meer laagdrempelige diensten, met inhoudelijke preken. Daar is behoefte aan. En al die jonge mensen trekken weer andere leeftijdsgenoten aan.”

Eigen gaven

De Harderwijkse wijkgemeente is al een paar jaar bezig met het gavengericht werken. Welke bijdrage iemand kan leveren, hangt in deze gemeente niet alleen af van de taken en vacatures die er zijn. Er wordt breed gekeken naar de eigen gaven en mogelijkheden van gemeenteleden. “We willen zoveel mogelijk mensen inschakelen bij het werk in de kerk”, vertelt ouderling Guido Klaassen. “Maar we wisten niet wat alle nieuwe mensen ‘in huis hadden’ en welke taken ze op zich wilden nemen.”

‘Je gaat echt nadenken welke taken in de gemeente bij je passen’

Pastoraal talent

Klaassen kwam op het idee om een gaventest in te zetten. Hij vond voorbeelden op internet en maakte hiervan een eigen versie: een online lijst met 88 vragen, verdeeld over verschillende categorieën, die je in ongeveer een half uur kunt invullen. “De vragen zijn divers. ‘Ik ben de eerste die opspringt om anderen te helpen’, is bijvoorbeeld een vraag. Beantwoord je die met ja, dan kun je ervan uitgaan dat je een diaconaal hart hebt”, legt Guido uit. “En een positieve reactie op ‘Ik merk dat er wat gebeurt als ik bid met mensen’ laat misschien een pastoraal talent zien.”

De antwoorden op de vragen laten dus zien welk kerkenwerk bij iemand past. “Het helpt mensen ook om zelf na te denken over hun voorkeuren”, aldus Klaassen. Gemeenteleden kunnen hun uitslag invullen op een ander formulier. Al die gegevens krijgt Guido Klaassen binnen in een spreadsheet. Op die manier ontstaat langzamerhand een heuse gavenbank die de kerkenraad gebruikt om leden te laten opbloeien. Ds. Both: “Hierdoor kunnen gemeenteleden doen wat ze graag doen.”

De gaventest die in Harderwijk ontwikkeld is, is beschikbaar in de ideeënbank van de Protestants Kerk.

Samen invullen

Door de test te promoten op de bijbelkringen hopen Klaassen en Both dat er nog meer respons komt en dat kerkleden hierover ook in gesprek gaan. Ds. Both: “Je moet er even voor gaan zitten om alle vragen te doorlopen, maar het is de moeite waard!”
De eerste bijbelkringen zijn gestart met het invullen van de test. Gemeentelid Lianne Maaijen (26) is enthousiast: “Je gaat echt nadenken welke taken in de gemeente bij je passen. Het is leuk om samen te ontdekken dat dat voor iedereen iets anders is. Zo kan iedereen zijn of haar eigen talenten inzetten voor onze gemeente én voor Gods koninkrijk.”
De uitslag van de test gaf Lianne zelf de bevestiging dat ze prima op haar plek zit in de gemeente. “Organiseren en regelen, maar wel op de achtergrond, dat was mijn uitslag. Dat klopt helemaal: ik voel me als een vis in het water als ik de startdag organiseer of samen met anderen de nieuwsbrief maak.”

Met elkaar

Dat alle taken in de gemeente op de schouders van een paar mensen rusten, is iets wat de kerkenraad van de Regenbooggemeente niet meer hoort. “We doen het echt met elkaar”, vertelt ds. Both. “Het is fantastisch als gemeenteleden in de kerk iets doen wat God hun op het hart legt en waardoor ze echt tot bloei komen. En iedereen kan iets bijdragen: je hoeft geen ervaren gelovige te zijn om iets te doen in je kerk.”

‘Het is een Bijbelse opdracht om je gaven in te zetten tot bloei van de gemeente’

Bijbelse opdracht

Voor ds. Both is het duidelijk: de gaventest is een ideaal hulpmiddel om alle talenten in de gemeente helder te krijgen. Ook voor kleine gemeenten vindt hij de test een aanrader. “Het is een Bijbelse opdracht om je gaven in te zetten tot bloei van de gemeente. De test is een tool om dat uit te voeren. Zelfs een kerk met vijftig leden kan gavengericht werken. Ik zou hun aanraden om biddend in Gods hand te leggen welke taken prioriteit hebben. Hij zal wijsheid geven.”
Als mensen hun taken met plezier uitvoeren, werkt dat ook aanstekelijk. “Jongeren in onze kerk zeggen: ‘Leuk, vanavond mag ik dat weer in de kerk doen!’ Dat laat iets zien van echte betrokkenheid en dat straalt door in je buurt.”

Tekst: Tineke van der Stok | Foto’s: Niek Stam