Logo vol symboliek

Het logo van de Protestantse Kerk prijkt op veel websites en uitgaven van plaatselijke protestantse gemeenten. Maar wat stelt dat logo eigenlijk voor?

Eindelijk als één kerk verder! Op 1 mei 2004 fuseerden de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk tot de Protestantse Kerk in Nederland. Dat werd groots gevierd, onder andere met een betekenisvol logo, passend bij het nieuwe kerkgenootschap.

Drie-enig God

Je hebt ‘m vast wel eens voorbij zien komen, het ronde logo met stralenkrans en kruis in warme tinten, met in het midden een witte duif. Wat symboliseren deze verschillende onderdelen, en hoe staan ze in verhouding tot elkaar?

De vorm van het logo is een cirkel. Die staat voor God als de Oneindige. Het kruis dat in het midden duidelijk zichtbaar is, staat voor Christus en de duif voor de Heilige Geest. Op die manier bepaalt het logo de kijker bij de drie-enige God, de basis van waaruit de Protestantse Kerk wil handelen en zijn.

Rondje

Voor de cirkel als vorm is gekozen vanwege de rijke symboliek van deze vorm. De lijn van een cirkel stopt immers niet, maar blijft eeuwig doorgaan. Zo is het met God: Hij is de Eeuwige, het begin en het einde. Zoals in Openbaring 22:13 staat:

‘Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’

Daarnaast staat het ronde symbool voor eenheid in de kerken. Een volkomen vorm, waarin iedereen gelijk is.

Grieks kruis

Vier opvallende, lichte stralen vanuit het midden vormen samen een simpel kruis als symbool voor Jezus’ kruisdood. Het is niet precies de kruisvorm die we in veel kerken zien, want in het kruis in het logo zijn alle armen even lang. Het is een zogenaamd Grieks kruis, dit komt voort uit de beeldtaal in de Orthodoxe Kerk. Het verwijst naar Jezus, naar Zijn lijden en sterven, maar juist ook naar Zijn opstanding.

Kruis met acht armen

Als je goed kijkt, zie je dat er naast de goed zichtbare kruisvorm nog een extra kruisvorm schuin doorheen is geplaatst, gevormd door stralen. Een soort ‘X’. Het staat voor de eerste letter van Christus’ naam, de Griekse chi, die je schrijft als een X. Maar er zit nog meer symboliek in de combinatie van de X en het Griekse kruis: de acht armen staan voor de ‘achtste dag’ van de schepping. Dit is de dag van het nieuwe begin dat de mens zo nodig heeft, de dag van de opstanding.

Witte duif

Centraal, in het midden van het logo, staat een witte duif, een ander bekend symbool binnen het christendom. De duif staat voor vrede, maar ook voor de Heilige Geest. In de Bijbel komt de duif zowel in het Oude als het Nieuwe Testament voor. In Genesis lezen we bijvoorbeeld over een duif die hoop en leven brengt na de zondvloed door met een olijftakje terug te keren naar Noach. In het boek Marcus staat juist beschreven hoe de Heilige Geest als een witte duif neerdaalde op Jezus, toen hij werd gedoopt in de Jordaan.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Tekst: Francis Boer