Liefde om door te geven

Liefde van God is om uit te delen, weet Jeannette Westerkamp, geestelijk verzorger in vrouwengevangenis Nieuwersluis. Met Pasen worden gevangenissen dan ook overspoeld met kaarten.

‘Ik hoor hier niet, zeggen mensen in de gevangenis vaak tegen me. En ze hebben gelijk toch? Je hoort bij de mensen die je kennen, bij je werk, bij de mensen die van je houden. Moeders horen bij hun kinderen. En er zitten hier heel wat moeders. En dan opeens ben je een gedetineerde. Voor sommige mensen is het een zwart gat, anderen netwerken in de gevangenis. Maar er zijn ook mensen voor wie het een soort klooster is; eindelijk tot jezelf komen. Eindelijk een kans om een andere weg in te slaan, want het wordt nooit meer zoals het was.

Wie wil, is welkom in de kerk. God is niet buiten te sluiten met Zijn oordeel en Zijn liefde. We lezen in de Bijbel in 1 Johannes 4: ‘Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij ons heeft liefgehad, en Zijn zoon heeft gegeven voor verzoening van onze zonden.’ Als God ons zo heeft liefgehad, broeders en zusters, moeten wij ook elkaar liefhebben.

Maar wat is liefde, als je vreselijke dingen hebt gezien en mogelijk hebt gedaan? Als je verslaafd bent, of verraden of hopeloos in de war? Durf je dan ooit nog te geloven? Te vertrouwen? Is er nog hoop in je leven? Durf je nog lief te hebben, en liefde te ontvangen? Ondanks alle pijn die je hebt veroorzaakt of die je is aangedaan. Laatst zei iemand tegen me: ‘Ik heb zo mijn best gedaan mijn hele leven. Om het goed genoeg te doen, om controle te houden. En moet je kijken waar ik zit. Maar nu heb ik rust. Alleen God kan me helpen, ik zeg tegen Jezus: ‘dank U wel dat U goed kunt maken wat ik nooit goedmaken kan.’

Liefde van God is om uit te delen. De vrouwen hier weten wat het is om mensen te missen. Om in onzekerheid te zitten. En het raakt me hoe ze vaak vragen om gebed voor plekken waar het moeilijk is. Voor Oekraïne, voor Rusland. Maar ook voor elkaar. Want liefde is ook oefenen op mensen die je gegeven worden. En mensen tot wie je veroordeeld bent.

De kerken buiten zijn ver weg, maar met Pasen worden de gevangenissen overspoeld met kaarten met vriendelijke groeten erop. Van de kerk buiten naar de kerk binnen. Liefde om door te geven. Aan elke kaart zit nog een andere kaart met een postzegel erop, om door te geven.’

Deze overdenking komt uit een aflevering van 'Petrus in het land' (9 april 2022), KRO-NCRV). De hele aflevering terugkijken? Ga dan naar NPO Start.