Michael Korte (27): ‘Ik kreeg niet alleen Marieke, ik kreeg het geloof erbij’

Toen Michael (27) zijn vrouw Marieke via het werk leerde kennen, raakte hij onder de indruk van haar geloof. Hij ging steeds vaker met haar mee naar de Martinikerk in Groningen. “Tijdens een middagdienst in november dacht ik: nu heb ik het gevoel dat ik oprecht tot God kan bidden.”

“Ik ben opgevoed met normen en waarden die passen bij het christendom, maar kerk en geloof hoorden er niet bij. Toen ik mijn vrouw Marieke via het werk leerde kennen – ik ben boekhouder, zij is accountant – hield zij in eerste instantie de boot wat af. Zij was christen en zocht een partner die dat ook was. Marieke sprak met passie over haar geloof, ze straalde kracht en vreugde uit, ze leefde er echt uit. Ze was een voorbeeld voor mij. Ze meende dat het geloof in iedereen zit, als je ervoor openstaat.”

“Omdat ik nieuwsgierig was naar wat haar dreef, mocht ik een keer met haar mee naar de kerk: de Martinikerk in Groningen, een grote kerk waar veel studenten komen en waar je niet zo opvalt. Ik vond het direct een warme gemeente, ben steeds vaker met Marieke meegegaan en ben me meer gaan verdiepen in kerk en geloof. Ik heb veel gesprekken gehad met de predikant, Pieter Versloot, met wie ik een klik had.”

‘Nu heb ik het gevoel dat ik oprecht tot God kan bidden’

“Ruim een half jaar na mijn eerste kerkbezoek ervoer ik iets. Het was tijdens een middagdienst eind november. Het schemerde en de prachtig verlichte glas-in-loodramen zorgden voor een wat magische sfeer. Met de preek kon ik echt wat. Ik dacht: nu kom ik een beetje in de buurt van wat Marieke moet voelen. Nu heb ik het gevoel dat ik oprecht tot God kan bidden. Blijkbaar stond ik ervoor open.”

“Ik sta nu anders in het leven, ben minder bezig met het materiële, geniet bewuster van kleine dingen. Hiervoor was het leven wat oppervlakkiger: hard werken en in het weekend leuke dingen doen. Nu neem ik tijd om met anderen te praten over het geloof. Ik kreeg niet alleen Marieke, ik kreeg het geloof erbij.”

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Tekst: Janet van Dijk | Beeld: Unsplash (kop)/ Leonard Walpot