Thomas Cammaert: ‘Ieder mens maakt fouten, net als Petrus’

Spontaan, een tikje impulsief en vooral positief ingesteld. Ja, Thomas Cammaert herkent zich wel een beetje in Petrus. De acteur, onder andere bekend van de serie Ramses en het tv-programma ‘Wie is de mol?’ (hij was de mol in 2017), speelt dit jaar mee in The Passion. Dit keer krijgt Petrus een grotere rol dan ooit.

“Ik heb het hart op de tong. Dat is een mooie eigenschap, want mensen weten altijd wat ze aan me hebben. Maar in sommige situaties is het handiger om even af te wachten. Dat spontane karakter van Petrus herken ik dus. Het heeft me overigens enorm geholpen in deze coronapandemie. Toen alles door de lockdowns stil kwam te liggen, probeerde ik toch mijn vrienden op een veilige manier te blijven zien. Gelukkig kon ik ook buiten blijven sporten. Mijn positiviteit hielp me om door te gaan.”

Fouten maken

“Het mooie aan de rol van Petrus is dat hij twee lagen heeft. Hij adoreert Jezus en is een trouwe volgeling. Tegelijkertijd worstelt hij daarmee als het hem te heet onder de voeten wordt. Dan kiest hij voor zichzelf en verloochent hij Jezus. Dat maakt hem heel menselijk. Hij is geen slecht persoon, maar hij maakt fouten. En dat doet ieder mens, echt niemand is perfect. Als mens moet je je best doen in het leven, maar je mag ook fouten maken. Het gaat erom wat je daarna doet: probeer je het weer goed te maken?”

‘Voor mij is de rol van Petrus een ode aan mijn opvoeding’

“Ik ben katholiek opgevoed en ik ben jarenlang misdienaar geweest. Veel bijbelverhalen, ook het verhaal over de kruisiging, ken ik dus. Ik ga niet meer naar de kerk, maar ik vind het fijn om deze rol te kunnen spelen. Voor mij is het een ode aan mijn jeugd en opvoeding. Ik zie het ook als een eerbetoon aan mijn overleden grootouders en aan mijn oma die nog in leven is.

Om me in mijn rol in te leven, heb ik informatie over Petrus opgezocht en aan mijn oma gevraagd wat zij weet over de persoon Petrus. Echt inleven kun je je overigens pas als je het script voor je hebt. Dan weet je wat jouw personage doormaakt. Dit jaar heeft Petrus een grotere rol dan ooit, want na Pasen gaat The Passion door. Daar vertellen we snel meer over.”

Iets nieuws

“Het thema is dit jaar: ‘Alles komt goed’. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het moeilijk vinden om het zo te ervaren. Maar deze drie woorden kunnen juist heel veel betekenen. Ze helpen je om erdoorheen te komen. Als we in deze tijd gaan denken dat het nooit meer goedkomt, helpen we onszelf alleen verder in de put. Ik denk dat we niet anders kunnen zeggen dan: ‘Alles komt goed’.

‘The Passion biedt een universeel verhaal van hoop’

Bovendien, het kómt ook altijd goed. Misschien niet zoals het vroeger was, maar er komt iets nieuws. Dat zie je pas als het stof is neergedaald. En dan gaat het erom: hoe ga je om met die nieuwe situatie?

Het mooie van The Passion is dat het een universeel verhaal biedt: een verhaal van hoop. Je kunt door moeilijke situaties heen komen. Houd een open blik en houd rekening met elkaar, dan komt het goed.”

Paaswakes en concerten

In aanloop naar de landelijke Passion op Witte Donderdag organiseert de Protestantse Kerk in de Veertigdagentijd The Passion 40daagse. Gemeenten in heel Nederland organiseren kleinschalige en persoonlijke concerten, soms rond een replica van het bekende witte Passionkruis. Bestel nu je tickets voor één van de 85 concerten tijdens The Passion 40daagse, van artiesten als The Psalm Project, Gerald Troost en De Oden van Salomo.