Hoop bieden in Beiroet: ‘Kerken staan naast slachtoffers’

Na de verwoestende explosie in augustus hebben de kerken in Beiroet niet stilgezeten. Ze gaven hulp waar ze konden, hielpen mee bij het puinruimen en het eerste herstel en boden een troostende schouder aan iedereen die het nodig had. Wilbert van Saane, uitgezonden medewerker Kerk in Actie in Beiroet: “Mensen proberen het leven weer op te pakken. Dat valt niet mee, temidden van allerlei crises. Hun rotsvaste geloof geeft hen hoop.”

De enorme explosie in het havengebied in Beiroet maakte meer dan 300.000 mensen dakloos. “Beiroet leek een oorlogsgebied, gebouwen zijn weggevaagd en er zijn heel veel gewonden,” vertelde Wilberts vrouw Rima kort na de ramp. Wilbert, Rima en hun kinderen Christina en Pieter wonen al jaren in Beiroet. Sinds augustus jl. is Wilbert in dienst van Kerk in Actie. Hij doceert systematische theologie en missiologie aan theologiestudenten aan de Near East School of Theology (NEST) in Beiroet. Het gezin bleef ongedeerd, maar het schoolgebouw van NEST liep behoorlijke schade op.

Rotsvast geloof

Op de Landelijke Diaconale Dag Online van Kerk in Actie op 7 november vertelt Wilbert over de periode na de ramp. Regelmatig bezoeken hij en en zijn vrouw mensen die de ramp van dichtbij meemaakten. Ze wonen in vaak nog zwaar beschadigde huizen, die wij in Nederland onbewoonbaar zouden verklaren. “Velen wachten nog steeds op de beloofde hulp bij herstel van hun huizen. Zelf doen ze wat ze kunnen, maar er is meer hulp nodig.” Wilbert is onder de indruk van hun wilskracht. “De meerderheid van de bevolking in deze wijk is christen. Ze putten hoop en kracht uit hun rotsvaste geloof in God om door te gaan en het leven weer op te pakken.”

Hulp hard nodig

Kerk in Actie is de dagen na de ramp een noodhulpactie gestart om geld op te halen voor de slachtoffers, samen met de samenwerkende hulporganisaties via Giro555. Er werd door Nederlanders veel geld bij elkaar gebracht voor de noodlijdende Libanese bevolking. Wilbert: “Die hulp uit het buitenland is hard nodig. Door een politieke, een economische en de coronacrisis is er grote nood onder de bevolking hier. De inflatie is hoog en armoede is enorm toegenomen. Mensen kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden.”

"De kerk blijft naast hen staan in deze moeilijke tijden.”

Kerken in Libanon stonden na de ramp direct klaar om te helpen. Wilbert: “De kerk was een van de eersten die naar de getroffenen in het rampgebied ging.” Houri Derghazarian, lid van de Armeense Kerk, kan het beamen. “Mensen van de kerk kwamen ons bezoeken, we kregen eten en drinken en onze voorganger kwam ons troost bieden en bad met ons.” Father Jules Boutros van de Syrische Katholieke kerk ging met kerkleden naar de getroffen wijk om hulp te bieden. “We ruimden puin, hielpen mee bij herstel van ramen en deuren en zochten mensen op, luisterden naar hun verhalen. Dat gaf hen én ons troost. Achter iedere voordeur hoor je verhalen van strijd en geloof.”

Op de foto: Wilbert in gesprek met mensen die de explosie van dichtbij meemaakten

Nu, drie maanden later, verlangen inwoners van Beiroet terug naar het gewone leven van voor de ramp. Wilbert: “Naar een huis met meubels, zonder puin en schade. De kerk blijft naast hen staan in deze moeilijke tijden.”

Landelijke Diaconale Dag Online: kijk mee

Kijkt je morgen ook naar de Landelijke Diaconale Dag Online? Om 10 uur start het live programma met sprekers, muziek en interactieve sessies. Uitgezonden medewerker Wilbert van Saane in Beiroet vertelt over de hulp die kerken nog steeds bieden na de verwoestende explosie in augustus en Clara Sies, oprichtster van de Voedselbank, legt uit waarom ze hoopt dat voedselbanken in de toekomst niet meer nodig zijn. 's Middags kun je een keuze maken uit 12 verschillende webinars. Doe mee via kerkinactie.nl/lddonline.