‘Het is pijnlijk hoe lang de nacht duurt voor de Syriërs’

Shadi Haddad (38) is zes jaar geleden gevlucht uit Syrië en woont met zijn vrouw Yara en hun drie kinderen in Delft. Zijn vroegere woonplaats Latakia werd zwaar getroffen door de aardbeving. Hij maakt zich zorgen over zijn familieleden, zoals Waseem.

De nood in zijn vroegere woonplaats Latakia is groot. Hoewel de verhalen over de verwoestingen Shadi veel pijn doen, is Shadi Haddad dankbaar en trots dat de kerk onvermoeibaar blijft helpen.

Enorme schade

“De eerste uren na de aardbeving staan in mijn geheugen gegrift. We konden geen contact krijgen met onze familie en wisten niet of onze ouders nog leefden. Na een heel moeilijke nacht kwam het verlossende bericht: de hele familie was ongedeerd. Wel was de schade aan huizen en gebouwen enorm.

Ik schrik ervan als ik hoor hoe mijn land eraan toe is. Na de aardbeving is het leven voor veel familieleden nog moeilijker geworden dan in alle jaren van oorlog daarvoor. Veel mensen moesten noodgedwongen terug naar hun beschadigde huizen. Dat is absoluut niet veilig, maar een andere optie is er niet.”

Licht brengen

“Dat kerken licht willen brengen in deze bizarre omstandigheden, geeft hoop. Van oudsher speelt de kerk een belangrijke verbindende rol in Latakia. Na de aardbeving wilde ze hulp bieden aan iedereen, ongeacht geloof of afkomst. Hoewel de ramp veel groter is dan wat de kerk kan doen, werkten kerkleden tegen de klippen op om iedereen van voedsel, water en onderdak te voorzien.

Houvast en perspectief

Het is pijnlijk om te zien hoe lang de nacht duurt voor de Syriërs. Ze zoeken naar lichtpuntjes. Ik ben dankbaar dat kerken onvermoeibaar doorgaan met de hulpverlening, ook nu. Dat is het enige wat houvast en perspectief biedt.”

Help mee

Voor mensen in Syrië is het voortbestaan van de kerk van cruciaal belang voor de stabiliteit in het land, omdat daarmee de sociale structuur wordt hersteld. Via het programma zending helpt Kerk in Actie met een speciaal herstelfonds de kerk in Syrië op te bouwen. Herstel van de kerk betekent herstel van de gemeenschap, en hoop voor de toekomst!

Geef voor dit werk

Lees ook het verhaal van Waseem Skif, familielid van Shadi in Syrië: