Het avondmaal als teken

De ‘maaltijd van de Heer’, zo wordt het avondmaal ook wel genoemd. Het is een zogeheten sacrament, een zichtbaar teken van Gods genade. Hoe ziet een typisch protestantse avondmaalsviering eruit?

Al in de eerste christengemeenten werd gesproken over de ‘maaltijd van de Heer’ (1 Korintiërs 11: 20). Het avondmaal is dus alsof je aan tafel zit bij Jezus Christus. Hoe het precies gevierd wordt, verschilt per gemeente: zittend aan tafel, staand in een kring of lopend langs een dominee en ouderling, met wijn of druivensap, met een stevig vloerbrood, licht witbrood of glutenvrije toastjes.

Maar de Bijbelse basis is hetzelfde: de deelnemers gedenken het lijden en sterven van Christus, en vieren dat hij is opgestaan uit de dood. Bij elke viering spreekt de dominee ook de zogeheten instellingswoorden uit: citaten uit de bijbelboeken Mattheüs en Marcus die het Laatste Avondmaal beschrijven.

Servies

In veel gemeenten staat er tijdens de viering een avondmaalstafel voorin de kerk. Vanaf deze plek wordt de gemeente bediend. Op de tafel staat het avondmaalsservies: een avondmaalsbeker, een schenkkan voor de wijn en een schaal met brood.

Wat het servies betreft, waren er voor corona twee ‘trends’: zilver- of goudkleurig servies in klassieke sierlijke vormen, of aardewerken gerei in verschillende kleuren. Door de coronacrisis zijn in veel gemeenten ook kleine glaasjes of bekertjes geïntroduceerd.

Zichtbaar

In de schenkkan zit wijn of druivensap. Sommige gemeenten bieden beide opties aan. De dominee neemt de schenkkan, schenkt de drank in een grote beker en spreekt de bijbehorende instellingswoorden uit. De beker wordt dan rondgedeeld, of de deelnemers lopen langs de dominee of een ouderling.

Bovenop de schaal met stukjes brood ligt een speciaal stukje voor de dominee: dit is extra groot, of bestaat uit twee stukjes die nog net aan elkaar vast zitten. De dominee neemt dit stuk terwijl hij of zij de instellingswoorden uitspreekt en breekt het brood in tweeën, zodat de hele gemeente het kan zien.

---

Denken en doen. Lichaam en ziel. Het vieren van het avondmaal is een onmisbare aanvulling op de woorden die we horen in de kerk, vindt Gertine Blom:

Elke week de nieuwste gebeden in je inbox

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Tekst: Judith van der Spoel| Foto: Niek Stam