Geraakt door het jodendom: 'Ik zie dat God zijn volk vasthoudt'

Veel mensen worden geraakt door het jodendom. Door de geschiedenis van het Joodse volk, door het joodse geloof, door hun band met Israël, door de ontmoeting met Joden in hun omgeving of door de kennismaking met de rijke joodse cultuur. Hoe is dat voor Willem Stolk (48), lid van de Hervormde Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht en voorzitter van de classicale werkgroep Kerk & Israël Zuid-Holland Zuid?

“Ik ben al heel lang met ‘Israël’ bezig. Dat begon in 2004 na mijn overstap van de Gereformeerde Gemeenten naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Ik kwam in contact met de Israëlcommissie waar ik nu ook deel van uitmaak. De meeste sprekers kwamen met allerlei eindtijdverwachtingen: met de oprichting van de staat Israël en alle oorlogen daarna is God bezig zijn profetie te vervullen. God doet wat Hij belooft! Die overtuiging was in mijn zoektocht naar geloofszekerheid toen heel belangrijk voor me.

Nu houden we ons in de commissie meer bezig met het hier en nu. De laatste tijd verdiepen we ons in de joodse bijbeluitleg. Heel interessant. Mijn boekenkast is gevuld met boeken over de joods-christelijke relatie en de joodse bijbeluitleg. Ik stop er veel tijd in.

Sinds ik voorzitter van de classicale werkgroep Kerk & Israël Zuid-Holland Zuid ben en ambassadeur in de Protestantse Raad voor Kerk & Israël, wil ik me meer verdiepen in waar de werkgroepen zich mee bezighouden. Ik ben leerhuizen gaan volgen, onder andere van rabbijn Tzvi Marx. En ik ben de parasja van de week gaan lezen, een gedeelte uit de Thora. Ik praat wekelijks met een clubje van acht geïnteresseerden via Zoom over deze parasja. Heel mooi en leerzaam.

Het is fijn om op deze manier met ‘Israël’ bezig te kunnen zijn. Ik zie dat God zijn volk vasthoudt. Ondanks alle pogroms drukt het Joodse volk nog steeds zijn stempel en heeft nog zo veel te zeggen. Ik ben erg gecharmeerd van rabbijnse uitleggers, zoals Jonathan Sacks. Hun boodschap is voor alle mensen: een gebroken wereld heel maken, een van de belangrijke principes van het jodendom en een belangrijke toevoeging op het christendom.
Waar ik ben opgegroeid draaide het om Jezus. Er was altijd wel een lijn te leggen vanuit het Oude Testament naar Jezus toe. Maar het Oude Testament, de Tenach, heeft zelf een heel sterke boodschap van hoe we met elkaar en met de wereld omgaan. Dat is voor mij heel belangrijk geworden.”

Lees ook: