Elbert Smelt: Het torentje in de verte

Elbert Smelt is na drie heftige jaren in Amsterdam verhuisd naar het buitengebied van Zalk. Een verhuizing die weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt...

In de EO-podcast ‘Heilige huisjes’ gaat Elbert Smelt op zoek naar de oude schatten van de kerk. Kan hij als jachtige millennial in de kerk wortel schieten en tot rust komen? Voor Petrus schrijft hij over zijn zoektocht.

We zijn net verhuisd van een Timon-woonvorm in de Bijlmer naar een project in het buitengebied van Zalk. Als ik nu ’s avonds met Linda een ommetje maak, zien we geen flats en pizzabezorgers, maar de IJssel, sterren, en het kerktorentje van Zalk. Tien jaar geleden woonden we hier al een poosje. Wie had kunnen denken dat we er nu weer zouden neerstrijken, na drie heftige jaren in Amsterdam.

We genieten met volle teugen van de rust. Als je iemand tegenkomt, wordt er gegroet. Zelfs vanuit je auto steek je even je hand omhoog als teken van ‘ons kent ons’. We komen voor heel andere uitdagingen te staan dan in de stad. We vragen ons af hoe we het gaan doen met één auto en vier kinderen die straks naar zwemles, muziekles en sport willen. Omdat de winkels niet bepaald om de hoek zijn, gaan we zelf ons brood maar bakken. En de tijdelijke woonunit waar we zijn aangespoeld met al onze spullen en kids, dopen we ‘Bless this Mess’.

‘Moeten we de kerkgang ook nog in ons jachtige leventje proppen?’

De afgelopen zondagochtenden hoorden we in de verte de klokken en zagen we onze buren ‘ter kerke’ gaan. Wij verscholen ons nog achter het predicaat ‘net verhuisd’. “Ach, die arme kinders moeten al aan zoveel nieuws wennen. Een ochtendje rust is echt even nodig.” Maar eigenlijk confronteert het ons vooral met onze éígen weerstand. Na drie jaren van los-vast stadsleven ervaren we een drempel om ons te verbinden met een kerk. Moeten we die wekelijkse kerkgang óók nog in ons jachtige millennialleventje proppen?

Ik besef maar al te goed dat het leven in het dorp vroeger werd bepaald door het ritme van die kerkklokken. In het klooster voel ik regelmatig de heilzame werking daarvan. Waarom is dit in het ‘gewone, moderne leven’ dan zo lastig voor me?

Een mooie zoektocht voor de podcast ‘Heilige huisjes’. Lukt het me nog om kerkelijk te aarden? Of ben ik daar inmiddels een veel te vrije vogel voor geworden?

Beluister nu de eerste aflevering van de nieuwe serie van 'Heilige huisjes', waarin Elbert mét zijn vier kinderen de kerk in Zalk bezoekt.