Een VoedselBankje in je tuin

Om honger en armoede te bestrijden heeft Schoonrewoerd de VoedselBankjes. Deze houten inzamelbankjes staan in vrijwel elke straat, de opbrengst gaat naar de Voedselbank. “Iedereen doet mee, kerkganger of niet.”

Omdat de bankjes op eigen terrein staan, is een vergunning niet nodig. Er is altijd wel een plekje: in de voortuin, op een strook gras voor het huis, of bij de plaatselijke supermarkt.
Janet de Zeeuw (links op de foto), diaken van de gereformeerde kerk in Schoonrewoerd, bedacht de bankjes. Timmerman Stevan maakte het eerste model. Vervolgens timmerde hij samen met andere timmermannen een hele serie van pallethout. Diaken Ad de Jong hielp mee met de verspreiding. “Een VoedselBankje in jouw straat doet een appèl op je”, weet Janet.

Justin (4) en Jayden (10) Klijmij zijn enthousiast over ‘hun’ VoedselBankje. Als de jongens uit school komen, kijken ze altijd even of er wat in zit. Als ze iets lekkers zien, vinden ze het wel jammer dat het naar de Voedselbank gaat.

Voor de maandelijkse ophaalavond stuurt de straatcoördinator vaak nog een oproepje in de straat- of buurtapp. Drie ophaalteams halen de bankjes leeg, de volgende ochtend gaan de producten naar de Voedselbank in Leerdam.

Op 16 december zag je de VoedselBankjes in het tv-programma ‘Petrus in het land’. Kijk de aflevering hier terug.

Ook een inzamelpunt worden?
Schoonrewoerd heeft VoedselBankjes, andere gemeenten verzamelen op andere manieren producten. Ook jouw kerk kan inzamelpunt voor de Voedselbank worden.
kerkinactie.nl/samentegenarmoede

Tekst: Jeanet Aartsen |Foto’s: Maarten Boersema