Taizé Amsterdam: Een lichtend vuur dat nooit meer dooft

Rust en ruimte, meditatieve muziek en vooral: een plek waar je helemaal jezelf kunt zijn. Voor Taizé Amsterdam is de Franse kloostergemeenschap Taizé, waar elke zomer duizenden jongeren van over de hele wereld samenkomen, een belangrijke inspiratiebron.

Elke eerste donderdagavond van de maand is er een dienst in de protestantse Nassaukerk in Oud-West in Amsterdam. “We zingen veel, de liederen bestaan uit een paar zinnen die steeds herhaald worden”, legt vaste bezoeker Petra Hogeboom uit. Een voorbeeld is het bekende Taizé-lied ‘Als alles duister is’:

Als alles duister is
Ontsteek dan een lichtend vuur
Dat nooit meer dooft
Een vuur dat nooit meer dooft.

“Er is ook veel ruimte voor stilte, net zoals in Taizé in Frankrijk.” De diensten trekken elke keer zo’n dertig jongeren (vanaf 16 jaar) en jongvolwassenen. “We zien dat er vraag naar is. De rust en de muziek raken mij zelf ook steeds.”

Open gesprekken

Er zijn niet alleen maandelijkse diensten, want Taizé Amsterdam is een gemeenschap met allerlei activiteiten, zoals een kerstdiner op 21 december, muziekavonden waarop we liederen oefenen, spelletjesavonden, dansen met de Bijbel, een picknick, speciale diensten voor Pasen samen met de Nassaukerk, en jaarlijks een reis met een aantal kerken naar het Franse Taizé.
“We hebben met elkaar een actieve Whatsapp-groep waar mensen van alles met elkaar delen. Wat mij aanspreekt, is de mentaliteit. We hebben heel open gesprekken over wat ertoe doet in het leven. Er is ruimte om jezelf te zijn: als je een mening hebt die anders is, dan ervaar je hier vrijheid om die gewoon te uiten.”
Het doel is dat Taizé Amsterdam een gemeenschap vormt in de sfeer van de Franse kloostergemeenschap. “Iedereen is welkom bij de diensten”, aldus Petra. “We zien dat er ook mensen komen die zelf niets met het geloof hebben of die nooit in Taizé zijn geweest, maar die zich wel aangesproken voelen door de rust, de openheid, de gemeenschap.”

Iedereen welkom

Taizé Amsterdam bestaat inmiddels tien jaar. “Destijds is het opgezet als pioniersplek van de Nassaukerk om Taizé-vieringen te organiseren. die bleken aan te slaan. Inmiddels zijn we geen pioniersplek meer, maar een ‘missionaire gemeente’.”
Voor Petra voelt Taizé Amsterdam wel heel anders aan dan een doorsnee gemeente. “Het is heel vrijblijvend. Sommige mensen wippen maar een paar keer per jaar aan en daar hebben we het dan toch heel gezellig mee.”
Soms druppelen er spontaan nieuwe mensen binnen bij de diensten – “iedereen is welkom” – maar ze merkt ook dat er sinds corona mensen uit beeld zijn verdwenen. “Sommigen blijkbaar toch andere keuzes hoe ze hun tijd willen besteden. Dus we zijn nu aan het zoeken hoe weer nieuwe, en vooral jonge, jongeren kunnen aantrekken.”

www.taizeinamsterdam.nl

Op weg naar Kerst