De kerk uit: 'Voor mij maakte het niet uit naar welke kerk we gingen'

Kerkgangers komen en gaan. Wat beweegt mensen om zich aan te sluiten bij een protestantse gemeente, over te stappen naar een andere geloofsgemeenschap, of bewust helemaal afscheid te nemen van de kerk? Debora (28) ging van een protestantse gemeente naar de evangelische van haar partner.

“Een gezamenlijke vriendin heeft ons gekoppeld. Wouter had gezegd dat hij een christelijk meisje zocht. En zij zei: ‘Ik ken iemand, zij luistert ook naar metalmuziek.’ We bleken veel meer overeenkomsten te hebben.”

“Tijdens de eerste date kwam al ter sprake dat ik van huis uit hervormd ben en hij evangelisch. Dat was prima, we geloven hetzelfde. We zijn een paar keer meegegaan naar elkaars kerk, in mijn geval de Hervormde Gemeente Zegveld en voor hem Evangeliegemeente Morgenstond in Delft. Toen we wilden trouwen en ons afvroegen in welke kerk, besloten we dat het zijn kerk zou worden. Voor mij maakte het niet zoveel uit. Ik verhuisde van Zegveld naar Delft, dus het was logisch om daarnaartoe te gaan. Dat is nu ruim drie jaar geleden.”

Ik heb een aantal taken opgepakt om mensen te leren kennen’

“Mijn vorige en mijn huidige gemeente zijn wel twee uitersten. Ik denk weleens: een mengvorm zou perfect zijn. Een groot verschil is dat mensen hier zich meer uiten. Misschien komt dat ook doordat het een stadsgemeente is, met mensen met verschillende achtergronden. Er is meer ruimte voor discussie, dat ervaar ik als positief.”

“Er is ook meer spontaniteit. Mensen lopen makkelijker de dienst in en uit, er is een minder strakke liturgie. Wil iemand tussendoor iets vertellen, dan kan dat – er is ruimte voor inbreng. En je hoeft geen theoloog te zijn om hier te kunnen preken. Heb je een actueel thema en heb je bijvoorbeeld een sprekerscursus gevolgd, dan kun je hier voorgaan. Vaak zijn het heel toepasbare preken, heel anders dan de bijbelstudies die ik gewend ben en ook fijn vond.”

“Soms ervaar ik nog wel iets van vervreemding, maar ik voel me inmiddels thuis. Ik heb een aantal taken opgepakt om mensen te leren kennen. Zo zit ik in de jeugdleiding, de techniek en de zendingscommissie. Er zijn hier trouwens meer mensen met een achtergrond in een protestantse gemeente, van wie sommige overgestapt zijn door teleurstelling in hun vorige gemeente. Dat is bij mij niet het geval. Door mijn huwelijk is het gewoon zo gelopen.”

Tekst: Janet van Dijk | Beeld: Leonard Walpot