Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde
subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Dankzij kunst begreep ik het verhaal van Jona

Dankzij een tentoonstelling met kunstwerken van vluchtelingen, begreep ik ineens het verhaal van Jona. Net als de profeet bleef ik achter met Gods indringende vraag zonder antwoord.

"De Heer liet Jona opslokken door een grote vis. Drie dagen en drie nachten zat Jona in de buik van de vis". 

(Jona 2:1)

 

Lang las ik het verhaal over Jona met humor. De onwillige profeet rent weg ‘van voor het aangezicht des Heren’. Als tragische held gaat hij zijn eigen ondergang tegemoet. Jona is een opgewonden kereltje, maar tijdens de storm ‘die het schip dreigt te breken’ ligt hij als Jezus te dutten in het ruim. De zeelieden besluiten erom te dobbelen. Na de gebeden tot de eigen goden en de God die Jona ontvluchtte, gaat de profeet overboord. En ‘God beschikte een vis’. En daar zit ‘ie dan, drie dagen en drie nachten, ‘met het zeewier om de slapen’. 

Natuurlijk. In Jona’s verhaal ligt een diepe ernst verborgen. In de diepte van de zee hervindt Jona zijn psalm. Terug op het droge neemt de lichtheid het al snel weer over. Alles keert zich ten goede in Nineve, de hoofdstad van de ballingschap. Koning, volk en zelfs de dieren kleden zich in jutezakken en komen tot inkeer. Kan het mooier?

Een God die zich bedenkt, een stad die tot inkeer komt … Maar Jona zit mokkend onder zijn boom op zijn berg. Wat heeft het allemaal voor zin, als zijn profetie niet is uitgekomen? Gods antwoord is een vraag: ‘Zal ik geen verdriet hebben om die stad, al die mensen en het vee?’

Geen nieuws meer …

 

"Toen er steeds meer mensen toestroomden, zei Hij: 'Dit is een verdorven generatie! Ze verlangt naar een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van Jona. Zoals Jona een teken was voor de inwoners van Nineve, zo zal de Mensenzoon een teken voor deze generatie zijn". 

(Lucas 11:29-30)

 

Ik zag laatst een tentoonstelling van kunstenaars in ballingschap, met onder meer gemonteerde selfies van bootvluchtelingen. Levenden en doden. Wel een beetje voor de hand liggend misschien, en geen grote kunst. We hebben het allemaal al zo vaak gezien. We weten het ook al zo lang. De doden in zee, de uitzichtloosheid van de procedures, de wanhopige verwaarloosde kinderen. Het is geen nieuws meer.

Pas toen ik een kunstwerk met Jona zag, voelde ik me betrapt. Waarom had ik het slothoofdstuk van Jona, het verhaal dat ik al zo vaak binnenstebuiten keerde, nooit echt begrepen? Net als Jona wacht ik op wat komen gaat, op mijn heuvel hoog boven de stad. Vol eigen verontwaardiging, meningen, profetische teksten, preken. Beschouwend, overdenkend, nu en dan biddend misschien in de schaduw van een boom.

‘Geen ander teken dan dat van Jona’, het woord van Jezus, ging nu ineens niet meer over Pasen en Christus’ opstanding, maar over deze mensen in zee, en daarmee des te meer over Hem. Plots moest ik ook niet meer glimlachen om de slotzin van het verhaal. Hij verontrustte me. ‘Zal ík geen verdriet hebben om die stad, al die mensen en het vee?’

Op zoek naar mooie kerkliederen?

Op Petrus vind je een uitgebreid aanbod van liederen uit het Liedboek mét tekst en toelichting

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)