"De tranen sprongen letterlijk in mijn ogen toen ik het thema van dit jaar hoorde: ‘Ik geloof in jou’. Mijn drie kinderen van 19, 17 en 11 probeer ik hier al vanaf hun geboorte mee te doordringen. Het is belangrijk om in elkaar te blijven geloven. Door jongeren vertrouwen te geven, worden ze weerbaar en voelen ze zich gesterkt om deze moeilijke wereld aan te kunnen."
"The Passion is een verbindend evenement, kijk maar hoeveel mensen naar een stad gaan om ernaar te kijken. Er wordt maar weinig televisie gemaakt waarin liefde het startpunt én de boodschap is. Bij The Passion is dat wel zo. Liefde is precies waar we nood aan hebben, want de wereld verhardt. Ik ben niet gelovig, maar ik ken wel bijbelverhalen. Ik kom uit een Leger des Heils-nest. De essentie van het geloof, van elk geloof eigenlijk, wordt gevormd door respect en liefde, lijkt mij."
"Maria zegt maar weinig in de Bijbel. Het paasverhaal is heel mannelijk. Ik ben daarom blij met The Passion Hemelvaart. Daarin krijgen Maria Magdalena en moeder Maria wel een duidelijke rol. Ik kan me goed inleven in Maria. Die onvoorwaardelijke moederliefde heb ik ook leren kennen toen ik moeder werd. De adoratie van je kind, de zorgen, er altijd zijn en nooit opgeven, hoe bont je kind het ook maakt – ik ken het allemaal."
"Maria vind ik ook een veerkrachtige vrouw. Toen mijn vriendin achttien jaar geleden overleed, heb ik haar ouders min of meer geadopteerd als opa en oma. Inmiddels zijn twee kinderen van hen overleden, ook opa John is er niet meer. Voor mij zou het leven dan ophouden, stel ik me voor. Oma Marjan is juist enorm sterk. Ze zal nooit meer helemaal gelukkig zijn, maar ze hoort de vogeltjes fluiten en geniet van de mensen om haar heen die er nog wel zijn. Die veerkracht en flexibiliteit wil ik ook meegeven aan Maria. Ik denk dat Maria ook een soort moeder voor de discipelen is als Jezus er niet meer is. Je hoeft niet gebaard te hebben om moeder te zijn. Je kunt een ouder zijn voor elkaar.”
The Passion 2024 is op televisie op Witte Donderdag 28 maart om 20.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1.
Lees ook:
Beeldcredits: Remko Modderkolk