Scheveningen Light Walk brengt je in kerstsfeer

Op zaterdag 9 december wordt voor de vijfde keer de Scheveningen Light Walk georganiseerd, een gezellige avondwandeling die je in kerstsfeer brengt. Deze middag kan ik me van de kerstsfeer nog weinig voorstellen. Licht is het zeker, maar dat komt van de zon die uitbundig schijnt.

De Scheveningen Light Walk in het kort

• Begin- en eindpunt: de Scheveningse Pier.
  • De wandeling kent drie afstanden: 7, 12 en 18 km.
  • De routes lopen door de verschillende wijken van Scheveningen.
  • Bijzondere acts van licht, zoals een lichtshow rond het Kurhaus.
  • Muziek in alle genres, onderweg én in het kerkgebouw van de Nieuwe Badkapel.
  • De langste route loopt door het mooie duingebied Meijendel.
  • Start vanaf 16.30 uur, zodra de avond valt. Je loopt dus in het donker.

Meelopen?

Wil je meedoen aan de Scheveningen Light Walk? Houd dan de Facebookpagina in de gaten voor de start van de kaartverkoop. Meer informatie over de Light Walk op scheveningenlightwalk.nl.

Verschillende afstanden

Ik loop een combinatie van twee routes die de Scheveningen Light Walk heeft uitgezet voor het evenement in december. Het is dit jaar de vijfde keer dat dit wandelevenement georganiseerd wordt. De afgelopen jaren namen telkens duizenden wandelaars deel voor een tocht van 7, 12 of 18 km. De langste route voert ook door het duingebied Meijendel en over het strand, en die omgeving wil ik niet missen, zeker niet met het mooie weer van vandaag.

Het Kurhaus

Tussen stad en strand

Ik begin bij de Pier, tevens startpunt van de Light Walk. Vandaar heb je een mooi uitzicht op de boulevard met toeristische trekpleisters als het Kurhaus, het museum Beelden aan Zee en Sea life. Het Kurhaus, een luxueus 5-sterren hotel, is altijd weer indrukwekkend. In een grijs verleden heb ik er eens gedineerd, nu loop ik er alleen langs, op weg naar de Nieuwe Badkapel waar tijdens de Light Walk muziek te horen zal zijn. De Nieuwe Badkapel, aan de Nieuwe Parklaan, huisvest de protestantse wijkgemeente Nieuwe Badkapel-Zorgvlietkerk, ‘kerk tussen stad en strand’. Samen met de wijkgemeenten Oude Kerk, Prinses Julianakerk en Bethelkerk vormt deze gemeente de Protestantse Gemeente Scheveningen: kerkopscheveningen.nl.

De Nieuwe Badkapel

Hagenaars en Hagenezen

Onderweg is goed zichtbaar dat Scheveningen verschillende gezichten heeft. Het drukke gebied rond het Kurhaus herbergt onder meer hoge flats en een schreeuwerig winkelcentrum. Het gebied rond de Nieuwe Badkapel bestaat uit grote, vrijstaande huizen en ademt rust en groen. Hagenaars naast Hagenezen. Mensen van buiten Den Haag zien de Hagenees als de ‘harde kern-inwoner’ die met witte sokken in slippers en campingsmoking met een blikje bier in de tuin zit, en de Hagenaar als de chique dame of heer met ‘jasje en dasje’.

Zo veel groen

Vrijwel aangrenzend aan de Nieuwe Badkapel ligt het Westbroekpark, een park met grote speelweiden, vijvers en watergangen. Zo veel groen had ik hier niet verwacht. Ik neem een klein stukje van het park mee om er een indruk van te krijgen. In dit park kun je rustig een dag doorbrengen, maar dat moet een andere keer. Aan de rand van het Westbroekpark ligt Madurodam dat ook deel uitmaakt van de Scheveningen Light Walk: een verlicht mini-Nederland. Grenzend aan het Westbroekpark liggen de Scheveningse Bosjes. In geen enkele andere Nederlandse stad kwam ik zo veel prachtig aangelegd groen zo dicht bij elkaar tegen als hier. Hier kunnen zowel Hagenaars als Hagenezen volop van genieten, het is binnen handbereik.

De watertoren

Langs de vloedlijn

Ik kan via het Statenkwartier naar de vissershaven, maar kies voor een route de andere kant op, via de Nieuwe Scheveningse Bosjes naar het duingebied Meijendel, met de prachtige Watertoren, en vervolgens naar het strand. In het donker over het strand moet helemaal bijzonder zijn. Nu loop ik tussen een aantal wandelaars naar de vloedlijn en vervolgens richting de Pier, dat het eindpunt is van de Scheveningen Light Walk. Op 9 december zal daar een licht- en geluidshow zijn, en dat moet spectaculair zijn.

Het strand en de pier

Op weg naar Kerst