Stadswandeling langs heilige huisjes in Culemborg

In het kader van 700 jaar Culemborg werd vijf jaar geleden het evenement Heilige Huisjes georganiseerd. Dat leverde onder meer een mooie wandeling op langs tal van gebouwen en plekken waar de religie in de afgelopen 700 jaar haar sporen heeft achtergelaten.

In het kort
●    wandeling door de oude binnenstad van Culemborg
●    startpunt: Heilige Barbarakerk, Markt 50
●    langs 18 heilige huisjes
●    afstand: 2 km
●    de kerken zijn in de periode juni t/m Open Monumentendag in september doorgaans elke tweede zaterdag van de maand open voor bezoek
●    de wandeling is beschreven in een informatiefolder
●    route ook beschikbaar als GPX
●    extra informatie via QR-code tegels bij de gebouwen

Zeven eeuwen religie

Vanaf het NS-station loop je in 10 minuten in de binnenstad van Culemborg. Bij de rooms-katholieke Heilige Barbarakerk – niet te verwarren met de (protestantse) Grote of Barbarakerk – start de route. Met het overzichtelijke kaartje in de informatiefolder in de hand, loop je makkelijk naar de andere 17 heilige huisjes. De folder geeft een route aan, maar je kunt daar makkelijk van afwijken. De wandeling door de prachtige oude binnenstad voert onder meer langs vijf kerken en een moskee. Alle heilige huisjes samen brengen zeven eeuwen religie in beeld, waaronder de beeldenstorm en de Reformatie.

De Grote of Barbarakerk

De protestantse Grote of Barbarakerk is een van de mooiste monumenten van Culemborg. De historie van het gebouw gaat terug tot de 14e eeuw. Een paar maanden geleden heeft de protestantse gemeente de kerk officieel overgedragen aan de stichting Grote Barbara, waardoor de toekomst van het monumentale gebouw gewaarborgd is. De stichting heeft meer mogelijkheden om gelden bijeen te brengen voor beheer en onderhoud van het gebouw. De protestantse gemeente blijft het gebouw gebruiken voor vieringen. Daarnaast wordt de kerk gebruikt voor onder meer rouw- en trouwdiensten en culturele evenementen.

Lutherse kerk

De Lutherse kerk stamt uit de 19e eeuw, maar in de 16e eeuw was op deze plek al sprake van een kapel. De oude tegelvloer werd teruggevonden bij een restauratie van de kerk in 1985-'86, en in ere hersteld. De lutheranen kerken eens per maand in hun eigen kerkgebouw, daarnaast hebben ze gezamenlijke diensten met de lutherse gemeenten Tiel en Leerdam.

Complete geschiedenis

Er is nog veel meer geschiedenis te vinden op de route. Ook in de kerken zelf is van alles te bezichtigen. In de zomerperiode zijn de kerken doorgaans op elke tweede zaterdag van de maand open voor bezoek, tot en met Open Monumentendag. Ook zonder dit bezoek is de route de moeite waard vanwege de prachtige oude straten van de binnenstad, en de informatie in de folder met QR-codes. Download de folder op culemborgklopt.nl/route/heilige-huisjes-wandeling.
Op en rond de Markt in Culemborg is veel horeca aanwezig.

Door de uiterwaarden

Ook buiten het stadje is het goed toeven. Wie een hele dag de tijd heeft, kan onze geschiedenis verder ontdekken door via de uiterwaarden van de Lek naar fort Everdingen te lopen, onderdeel van de Hollandse Waterlinie. Je loopt er vanuit de binnenstad van Culemborg gemakkelijk naartoe via de Goilberdingerdijk. Heen en terug is het ongeveer 6 km. Op twee plekken is horeca aanwezig: Caatje aan de Lek op Het werk aan het Spoel, en bij Fort Everdingen.
De route, het Jan Blankenpad, leidt langs twaalf ‘Momenten van Waterkracht’, verbeeld op palen langs de route, ook weer met QR-codes. Deze verhalen over de rol van het water en de natuur in het rivier- en waterlinielandschap.
Meer informatie op janblankenpad.nl.

Op zoek naar mooie kerkliederen?

Op Petrus vind je een uitgebreid aanbod van liederen uit het Liedboek mét tekst en toelichting

Beeld en tekst: Janet van Dijk