Recept: Kerksnoepmuffins met drop, pepermunt en Fruitella

Achter je klinkt geritsel. Links van je zie je in je ooghoeken een rol snoep uit een tas komen. Het is onmiskenbaar: de preek staat op het punt van beginnen. Met deze ingrediënten maken we in dit recept heuse kerksnoepmuffins.

“Is het ook lekker?” Dat was de eerste vraag. Het antwoord: ja! Zoute drop in een zoet baksel is even wennen, maar uiteindelijk gingen de muffins erin als… tja, zoete koek. Houd je niet van zoute drop? Je kunt ook een zachte, zoete variant gebruiken.

Dit recept bestaat uit twee delen: chocolademuffins met Fruitella-vlammetjes en dropmuffins met pepermuntschuim. Eerst maak je twee kommen met de basisingrediënten en dan voeg je in een kom voor de chocolademuffins de chocola en cacao toe. In de andere kom roer je de gehakte drop door het beslag. Ten slotte maak je de Fruitella-vlammen en het pepermuntschuim om de muffins te versieren.

Basisingrediënten

• 80 gram ongezouten boter
  • 300 gram bloem
  • 150 gram kristalsuiker
  • 250 milliliter melk
  • 2 eieren
  • 8 gram bakpoeder
  • snuf zout

Voor 6 chocolademuffins met Fruitella

• 50 gram chocola (+ evt. wat extra om de vlammen vast te ‘plakken’)
  • 20 gram cacao
  • 9 Fruitella-snoepjes (zes in de ene kleur, drie in de andere kleur)

Voor 6 dropmuffins met pepermuntschuim

• 1 rol TopDrop
  • 25 gram pepermunt
  • 3 eiwitten (de eierdooiers worden niet gebruikt)
  • 125 gram suiker

Bereiding chocolade- en dropmuffins

1. Verwarm de oven voor op 175 °C (boven- en onderwarmte).
  2. Hak de chocola en drop in kleine stukjes.
  3. Maak nu twee kommen met beslag. Voor de chocolademuffins smelt je de helft van de boter in een pan. Meng deze met de helft van de basisingrediënten en voeg de chocola en cacao toe. Voor de dropmuffins gebruik je de andere helft van de basisingrediënten en voeg je de gehakte drop toe.
  4. Vul de vormpjes tot net onder de rand met het beslag en bak ze af in ongeveer 25 minuten. Prik met een satéprikker in je muffins. Is de prikker droog, dan zijn je muffins gaar.

Fruitella-vlammen

Snijd de drie Fruitella’s van de ene kleur door de helft. Laat het snoep zacht worden tussen je handen of op de verwarming. Kneed de snoepjes vervolgens in de vorm van kleine vlammen. Met de zes Fruitella's van de andere kleur maak je de grote vlammen. Plak de kleine en grote vlammen op elkaar en druk ze vast op de muffins. Vallen ze om? Plak de vlammen vast met wat gesmolten chocola.

Pepermuntschuim

Maal de pepermunt tot een fijn poeder. Splits de eieren en klop de eiwitten stijf in een vetvrije en brandschone kom. Breng de suiker en het water aan de kook en laat dit 5 minuten doorkoken. Heb je een keukenthermometer, meet dan tot de siroop 118 °C is. Schenk de suikersiroop bij het eiwitschuim en klop ongeveer 5 minuten tot het is afgekoeld tot kamertemperatuur. Spatel ten slotte het pepermuntpoeder erdoor en verdeel het schuim over je muffins. Dit gaat het gemakkelijkst met twee eetlepels, waarmee je een draaiende beweging maakt.

Baktip

• Je kunt ook 100 ml zonnebloemolie gebruiken in plaats van de roomboter. Je muffins worden dan iets smeuïger.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Fotografie: Marita Joosse