Petrus kookt: Zomerse linzensoep voor Israëlzondag

Net als in de Bijbel eten mensen in de kerk ook vaak samen. Dat schept verbondenheid. Petrus zoekt een gerecht uit én schuift aan bij een lokale gemeente.

West-Friezen kijken in de joodse keuken

Jom Kippoer, Soekot, Simchat Thora: allemaal joodse gedenkdagen die in het najaar gevierd worden. Maar wat wordt er dan eigenlijk herdacht? De Protestantse Gemeente Midden Westfriesland wilde meer horen over joodse tradities, feestdagen en gebruiken. Hun predikant ds. Sylvia Neuféglise (62) wist daar wat op: zondag 1 oktober – Israëlzondag en Startzondag in de gemeente – komt in het teken te staan van het jodendom.
Neuféglise raakte zelf tijdens haar studie theologie in Leiden geïnteresseerd in alles wat met Israël en het joodse geloof te maken heeft. Ze kan er veel over vertellen. En dat begint al in de eredienst! “Eerst laat ik zien hoe Jezus – zelf ook een Jood – zich altijd aan de joodse geboden hield. Daarna leg ik uit wat het joodse feest Simchat Thora, ‘vreugde der wet’, betekent. Blijdschap in het geloof is belangrijk in het jodendom: men danste met de Thorarollen. Bij ons krijgen de kerkgangers op dat moment een traditioneel joods hapje te proeven.”
Tijdens de lunch nemen de deelnemers nóg een kijkje in de joodse keuken. Er staan onder andere heerlijke linzensoep en pannenkoekjes met kwark en honing op het menu. “Na deze maaltijd geeft ds. Adri van der Wal een lezing en uitleg over joodse najaarsfeesten”, vertelt een enthousiaste Neuféglise. Ze kijkt erg uit naar 1 oktober. “Het wordt een feest!”
En het leuke is: iedereen is welkom. “Dat past bij Midden Westfriesland. Onze streek staat bekend om de gastvrijheid. Dat willen we als kerk uitstralen, zeker op een dag als deze.”

Recept: Zomerse linzensoep

Benodigdheden voor 4-6 personen
200 gram rode linzen*
1 komkommer
2 rode paprika’s
2 tomaten
3 teentjes knoflook
1 rode ui
1 eetlepel zonnebloemolie
stukje gember (ca. 3 centimeter)
2 liter groentebouillon
1 eetlepel komijnzaad
1 eetlepel korianderzaad
1 theelepel paprikapoeder
4 eetlepels pompoenpitten
150 gram feta
zout en peper naar smaak

* Gebruik je gedroogde linzen, kijk dan eerst op de verpakking hoe lang deze van tevoren moeten weken.

Bereiding

• Haal de zaden uit de komkommer en snijd dan in kleine blokjes.
  • Snijd de ui en de knoflook fijn en fruit ze in de olie. Schil en rasp de gember. Voeg bij het uimengsel.
  • Stamp het komijn- en korianderzaad fijn in een vijzel. Roerbak de kruiden even mee en voeg dan het paprikapoeder en de komkommer toe. Roerbak even mee.
  • Snijd de tomaten en paprika’s in blokjes.
  • Roer de linzen door het mengsel en voeg de bouillon, tomaat en paprika toe. Laat dit 20 minuten koken.
  • Maal de soep fijn met de staafmixer. Garneer met pompoenpitten en verkruimelde feta.
Joodse wortels
Het christendom heeft een bijzondere verwantschap met het jodendom. Welke sporen vinden we daarvan in de kerk? Lees het in de online serie over de joodse wortels van christelijke feestdagen.
protestantsekerk.nl/joodsewortels

Lees ook hoe anderen zich geraakt voelen door het jodendom:

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Tekst: Tineke van der Stok