De kerk in: ‘Ik leek wel een ander mens’

Kerkgangers komen en gaan. Wat beweegt mensen om zich aan te sluiten bij een protestantse gemeente. Michael Remmerswaal (36) bezocht tijdens zijn vakantie een kerk en werd overvallen door een enorme rust.

“Ik heb het niet gezocht, het is me overkomen. Zo’n drieënhalf jaar geleden stapte ik tijdens een vakantie in de stad Pula in Kroatië een kerk binnen. Gewoon, omdat het zo warm was buiten. Ik ging in een bank zitten en toen gebeurde het: een enorme rust overviel mij. Voor iemand als ik – toch wat behept met stress en angsten – was dat heel aangenaam. Ik werd er blij van. Weer thuis merkte ik dat ik goede dingen ging doen voor anderen, en dat ik dat ook gráág deed. Eerder had ik dat helemaal niet. Vrienden vroegen zich af waarom ik opeens zo behulpzaam was. Ik leek wel een ander mens.”

Ik was altijd kritisch op de kerk’

“Op zoek naar een antwoord kwam ik terecht bij de Alpha-cursus in de Nieuwe Kerk in Utrecht. Ik twijfelde eerst wel: wilde ik echt een cursus volgen in een kerk? Ik was altijd kritisch geweest op de kerk. Maar toch kocht ik een bijbel en ging erheen. Er heerste een heel open en goede sfeer, met aardige mensen. Hoewel ik ze eerst een beetje ‘elite’ vond, hbo-types, inspireerden ze mij door hun geloof en hun kijk erop. Ik leerde van de onderwerpen die we bespraken. De cursus vulde mijn leven op. Vorig jaar juli ben ik gedoopt in de Nieuwe Kerk.”

“Inmiddels ben ik een trouw bezoeker geworden. Ik vind het er fijn, het draait er om Jezus. Het geeft me troost dat Hij voor ons als mens op aarde kwam en ook geleden heeft. Het geloof heeft me ten goede veranderd. Ik heb rust gevonden in mezelf en heb vaker een positief gevoel. Ik ben genuanceerder geworden, doe niet meer mee met foute grappen. Van mijn vader, die behoorlijk anti-kerk is, kreeg ik een rozenkrans en een kruisje met het Christusbeeld. Ze waren van zijn oma geweest en hij wilde ze nu aan mij geven. Een bevestiging dat het goed is zo.”

Bekijk ook:

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Tekst: Janet van Dijk | Foto: Leonard Walpot