‘We zijn vastbesloten dat dit de plaats blijft waar we God aanbidden’

Niets meer dan een stapel stenen bleef er over van de Presbyteriaanse Kerk in Aleppo na het ontploffen van een zware bom. Bouwopzichter George Gibran (64) ziet erop toe dat het gebouw in oude glorie wordt hersteld.

Zijn kerk werd tijdens de oorlog volledig verwoest toen gewapende groepen het gebouw opbliezen. Van de kerk was niets over dan puin. “Toen we wilden starten met de herbouw, hebben de lokale autoriteiten ons geen strobreed in de weg gelegd, een bouwvergunning was snel geregeld. Tijdens het bouwproces stuiten we nog weleens op moeilijkheden. We moesten het funderingsniveau aanpassen vanwege het hoge grondwaterpeil. Daarna hebben we beton gestort en kon het opbouwwerk starten.”

Omdat we de kerk van de grond af moest worden herbouwd, besloot men ook kelders en een parkeergarage aan te leggen. “De begane grond wordt een grote kerkzaal. Op de eerste verdieping komen ruimtes voor bijbelstudiegroepen, zondagsschool en activiteiten voor jongeren.”

Deze plek ligt George na aan het hart. “Hier liggen onze wortels, onze herinneringen, ons hele leven. Ondanks alle moeilijkheden zijn we vastbesloten dat dit de plaats blijft waar we God aanbidden. De herbouw van alles wat ons dierbaar is, brengt onze christelijke gemeente weer tot leven.”

Herstelfonds Kerk in Actie

Meer dan 90 procent van de mensen in Syrië leeft onder de armoedegrens, voor meer dan de helft dreigt honger. Er is nauwelijks aan eerste levensbehoeften te komen, laat staan aan bouwmaterialen. Toch is het herstel van kerken het enige wat perspectief biedt. Als de kerk er weer is, kan zij haar onmisbare taak in de samenleving weer oppakken: hulp bieden aan mensen die zijn getroffen door geweld of moesten vluchten, ongeacht hun afkomst of geloof. Met een speciaal herstelfonds helpt Kerk in Actie de kerk in Syrië op te bouwen. Want herstel van de kerk betekent herstel van de gemeenschap, en hoop voor de toekomst!

Geef ook

Lees hoe Kerk in Actie met een speciaal herstelfonds helpt bij het weer opbouwen van Syrische kerken: