Vindplaats: Sjoerd in rooms-katholieke kerken

Sjoerd Muller (40) is een protestantse predikant bij Defensie. Hij ervaart God in rooms-katholieke kerken, vertelt hij vanuit de Onze Lieve Vrouwenkerk in Apeldoorn in de podcast Vindplaats.

In de kerk wordt Sjoerd blij van het licht, de kleuren, de rust. En zijn aandacht wordt direct getrokken door de gebrandschilderde ramen met de heilige drie-eenheid. Voor Sjoerd is schoonheid van de kerk belangrijk: “Hier verstil ik. Ik voel dat er iets is wat groter is dan dat ik ben. Het draait altijd al snel om mij, ik ben veel met mezelf bezig. Hier zegt God tegen mij dat er zoveel is wat mij te boven gaat.”

Protestantse kerkgebouwen zijn vaak laagdrempelig, sober en multifunctioneel. Maar voor Sjoerd is het contrast met 'de wereld eromheen' belangrijk om God te ervaren. “Ik moet op een andere plek komen, heilige grond betreden.”

Beluister deze aflevering ook via Apple.