Van oorlogsgrond tot pelgrimsoord

De Hervormde Kerk in Oosterbeek – nu bekend als de Oude Kerk – kreeg in 1944 onverwachts een belangrijke positie in de Slag om Arnhem. Met een glansrol voor een ‘engel’ ...

Op zondag 17 september 1944 – het is een prachtige ochtend – komen zoals elke week honderden kerkgangers bij elkaar in de Hervormde Kerk in Oosterbeek. De dienst is nog maar net begonnen of er klinkt hevig lawaai: het Duitse afweergeschut bestookt de talloze overvliegende Engelse toestellen. De Slag om Arnhem is begonnen.

Psalm 91

Er volgen dagen van zware gevechten. De geallieerden proberen de brug over de Nederrijn in Arnhem in handen te krijgen, maar worden steeds verder in het nauw gedreven. De Hervormde Kerk in Oosterbeek wordt hun laatste steunpunt ten noorden van de rivier. Gewonde en stervende soldaten krijgen een plek in de voormalige pastorie naast de kerk. Bewoonster Kate ter Horst helpt de artsen, troost de gewonden en bidt met de stervende soldaten. Uit haar Engelse bijbel leest ze Psalm 91 voor. ‘The angel of Arnhem’, noemen de soldaten haar liefkozend.

Ondertussen krijgen de troepen bij de kerk het zwaar te verduren. Maar liefst 57 soldaten worden begraven op een tijdelijke begraafplaats in de pastorietuin. Op 25 september wordt de aanval afgeblazen: de geallieerde operatie is mislukt. De Hervormde Kerk blijft verwoest achter. Pas in 1949 wordt de kerk weer in gebruik genomen, na een grondige restauratie.

Het doopvont in de kerk heeft de vorm van een parachute.

Parachute

Tegenwoordig herinnert nog veel in de kerk aan de oorlog. In de oude kanselbijbel zit een kogelgat en in de consistorie hangen de originele wapenschilden van de divisies die hier vochten. Het meest opvallend: het doopvont in de kerk heeft de vorm van een parachute. Het is een geschenk van de oorlogsveteranen, voor wie de kerk na de oorlog een pelgrimsoord werd.

75 jaar na de Slag om Arnhem organiseerde predikant Hette Domburg een bijzondere pelgrimage vanuit de kerk in Oosterbeek. Het tv-programma ‘Met hart en ziel’ maakte er een reportage over.

Tekst: Jedidja Harthoorn | Foto's: Unsplash/ kerkfotografie.nl