Toch eten op tafel in Oekraïne

Pijn, verlies en honger. De oorlog veroorzaakt onvoorstelbaar leed voor inwoners van Oekraïne. Kerk in Actie zorgt voor duizenden zadenpakketten waarmee groenten en aardappels in eigen tuin kunnen worden verbouwd. “Zo is er toch eten op tafel.”

Vrede lijkt ver weg in Oekraïne. Er gaan steeds meer stemmen op die voorspellen dat de oorlog nog jaren kan duren. Oekraïners die ondanks alles proberen te overleven in eigen land, krijgen te maken met steeds meer problemen: er is een groot gebrek aan water, elektra en eten.

Lees ook:

Voedsel voor grote steden

Jouke Spriensma (49), coördinator bij stichting Worldpartners - partnerorganisatie van Kerk in Actie - kwam direct in actie toen de oorlog begon. Oekraïne is bekend terrein voor hem: Spriensma woonde en werkte er jarenlang met zijn gezin en blies er namens Worldpartners een oude staatsboerderij nieuw leven in. Al in de eerste weken na de inval werden onder leiding van Spriensma tonnen aan aardappels, vlees, meel en brood naar zwaar getroffen steden als Kiev, Charkov en Dnipro gestuurd. “Via onze distributiecentra vervoerden vrijwilligers, vaak met gevaar voor eigen leven, voedsel in auto’s of kleine bestelwagens naar de steden. Hierdoor werden dagelijks 60.000 tot 100.000 mensen gevoed.”

Pootgoed voor eigen tuintjes

Dankzij Spriensma’s netwerk worden sindsdien grote ladingen voedsel naar de oorlogsgebieden vervoerd en ontvangen talloze hulpbehoevende gezinnen pakketten met voornamelijk pootgoed. “Producten zijn schaars, maar mensen hebben vaak wel een tuintje bij hun huis waarin ze gewassen kunnen laten groeien”, vertelt Spriensma. “En dat gebeurt nu ook: mensen kunnen nu zelf kolen, wortels, aardappelen en uien laten groeien naast hun huis. Daarbij zorgen we voor een voedselpakket, zodat er ook nu eten op tafel staat.”

Nieuwe hoop

In 2022 werden zo’n 40.000 mensen geholpen, in 2023 gaat het project door. “Met hulp van Kerk in Actie konden we ook andere hulpgoederen naar het oorlogsgebied brengen”, vertelt Spriensma, “zoals 1200 houtkachels naar families die anders in de kou zaten.” Hij is dankbaar dat hij iets kan doen om de ergste nood te lenigen. “Prachtig als je ziet dat het mensen weer nieuwe hoop geeft. Hun omstandigheden zijn zo uitzichtloos, vooral nu niemand weet wanneer de oorlog voorbij is.”

Geef voor noodhulp aan Oekraïne

Lees ook hoe de Utrechtse Jeroen en Marike twee weken pannenkoeken bakten bij opvangcentra voor ontheemden in Oekraïne: